Czy pracownik OPS, który do czasu rozstrzygnięcia konkursu na stanowisko kierownika pełni obowiązki kierownika powierzone mu przez burmistrza na podstawie art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych, może podpisywać decyzje w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego, dłużników alimentacyjnych, świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej?
Czy do podpisywania decyzji muszą być odrębne upoważnienia?
Burmistrz powierzając obowiązki kierownika wyłączył jedynie z tych obowiązków sprawy związane z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, przy podpisywaniu decyzji i korespondencji w zakresie spraw powierzonych (nie były wyszczególnione) upoważnił pracownika do używania pieczęci podpisowej o treści "p.o. kierownika".
Odpowiedź
Przekazanie kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych powinno nastąpić w drodze odrębnego zarządzenia, wskazującego imiennie osobę upoważnioną
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego. Natomiast w myśl art. 110 ust. 7-8 ustawy o pomocy społecznej wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy, przy czym upoważnienie to może być także udzielone innej osobie na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że dopuszczalne jest czasowe powierzenie obowiązków kierownika ośrodka pomocy społecznej, wraz z prawem wydawania decyzji w imieniu burmistrza, w przedmiocie spraw związanych z pomocą i opieką społeczną.
Jednakże należy pamiętać, że upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza jest w istocie niezależne od powierzenia obowiązków pracowniczych. Stanowi ono przeniesienie kompetencji burmistrza, a nie powierzenie innych obowiązków pracowniczych. Tym samym powinno ono mieć charakter odrębnego zarządzenia, w dodatku obowiązkowo publikowanego we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym (zob. w tej kwestii M. Szewczyk "Udzielanie upoważnień do wydawania decyzji z zakresu pomocy społecznej - interpretacja art. 110 ust. 7 i 8 ustawy o pomocy społecznej z 2004 r.", CASUS z 2004 r., z. 4, poz. 6). Odwołanie upoważnienia powinno zatem następować w tym samym trybie. To oznacza również, że samo powierzenie obowiązków w trybie art. 21 ustawy o pomocy społecznej nie wystarcza do przekazania kompetencji w zakresie wydawania decyzji administracyjnych.
Na marginesie należy też wspomnieć, że świadczenia rodzinne nie mieszczą się w systemie świadczeń pomocy społecznej. Nieprawidłowe jest łączenie udzielonego wcześniej pełnomocnictwa do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej z pełnomocnictwem do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych (zob. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 20 stycznia 2009 r., znak: NK.II.B.G.0911-8/09, LEX nr 527880).
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)