Pytanie:
Czy niepubliczne przedszkole może korygować rozliczenie rocznej dotacji?
W wyniku przeprowadzonej kontroli przez JST na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty zakwestionowano wydatki dotyczące reklamy placówki. W związku z tym, przedszkole złożyło korektę rozliczenia dotacji wskazując inne poniesione wydatki, które są celowymi i terminowymi i mogły wcześniej stanowić podstawę rozliczenia dotacji.
Czy przedszkole może dokonać takiej korekty wcześniej złożonego rozliczenia, a jeżeli tak, to jak daleko w czasie może taka korekta sięgać?
Odpowiedź:
Uważam, że przedszkole może dokonać korekty wcześniej złożonego rozliczenia.
Uzasadnienie:
Tryb udzielania i rozliczania dotacji powinien zostać określony w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do udzielania dotacji. Delegacja dla organu stanowiącego wynika z zapisu art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej: u.o.s.o.
Przepisy u.o.s.o. nie regulują kwestii zwrotu dotacji pobranej nienależnie. Wobec powyższego, w tej kwestii należy stosować zapisy art. 252 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p. Stosownie do powołanego przepisu, dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
- podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2 u.f.p.
Dotacje udzielane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szkołom i placówkom niepublicznym mają charakter dotacji podmiotowych. Z drugiej jednak strony, ustawodawca wskazuje jaki rodzaj wydatków ponoszonych przez szkoły i placówki niepubliczne może zostać sfinansowany ze środków dotacji. Wskazania te właściwe są dla dotacji celowych. Osoba prowadząca musi respektować zapisy u.o.s.o. w tym względzie, aby nie narazić się na zarzut wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.
W przedstawionej sytuacji przedszkole niepubliczne dokonało wydatków związanych z reklamą, co jest kwestionowane przez organy nadzoru. Poniosło jednak inne wydatki, które mogły być finansowane ze środków dotacji. Uważam więc, że w tym przypadku możliwa jest korekta dotacji, pod warunkiem, że osoba prowadząca udokumentuje zakup w postaci np. faktury VAT.
W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na odpowiedzialność, jaka ciąży na podmiocie udzielającym dotacji z tytułu zatwierdzania rozliczania dotacji. W myśl art. 8 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dalej: u.d.f.p., naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji.
Prawidłowe zatwierdzenie przedstawionego rozliczenia dotacji polega m.in. analizę przedłożonych faktur. Zatwierdzenie powinno następować corocznie. Wobec powyższego uważam, że korekta może dotyczyć okresu rocznego.
Przedszkole może dokonać korekty rozliczenia dotacji
W przedstawionej sytuacji przedszkole niepubliczne dokonało wydatków związanych z reklamą, co jest kwestionowane przez organy nadzoru. Poniosło jednak inne wydatki, które mogły być finansowane ze środków dotacji. Uważam więc, że w tym przypadku możliwa jest korekta dotacji.