Jesteśmy jednostką budżetową urzędu gminy. Nasza jednostka mieści się w siedzibie urzędu gminy.
Czy jednostka budżetowa może zlecić urzędowi gminy prowadzenie rozrachunków gotówkowych (prowadzenie kasy), sporządzanie list płac oraz prowadzenie archiwum?
Odpowiedź
Jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego np. jednostka budżetowa nie może zlecić pracownikom innej jednostki np. urzędowi gminy prowadzenia rozrachunków gotówkowych, sporządzania listy płac oraz prowadzenia archiwum jednostki.
Uzasadnienie
Zgodnie ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) - dalej u.o.r. - odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą ponosi kierownik jednostki (art. 4 ust. 5 u.o.r.). Natomiast zgodnie z art. 11 u.o.r. księgi rachunkowe należy prowadzić w jednostce.
Jednostka może powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 76a ust. 3 u.o.r., lub przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie z innego państwa członkowskiego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278).