Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Czy salon sprzedaży nowych samochodów powinien być traktowany jak podmiot wprowadzający akumulatory samochodowe na rynek i rozliczać się oraz składać sprawozdania marszałkowi województwa?
Jeżeli tak, to jakie obowiązki ciążą na salonie sprzedaży (dealerze)?
Odpowiedź:
Prowadzący salon samochodowy, o ile bezpośrednio nie sprowadza do kraju pojazdów lub nie sprzedaje oddzielnie akumulatorów samochodowych, nie jest obowiązany do rozliczania się z akumulatorów, które są częścią sprzedawanych przez niego pojazdów.
Uzasadnienie:
Wprowadzanie do obrotu baterii i akumulatorów definiuje art. 6 pkt 23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666) - dalej u.b.a. Dodatkowo w art. 6 pkt 22 u.b.a. definiuje się wprowadzającego baterie lub akumulatory. Z przepisów tych wynika, że obowiązki u.b.a. skierowane do wprowadzającego baterie i akumulatory dotyczą również importujących (dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia) do Polski pojazdów, w których znajdują się akumulatory ołowiowo-kwasowe. Obowiązki te obejmują m.in. wpis do rejestru, zapewnienie zagospodarowania zużytych akumulatorów oraz składanie odpowiednich sprawozdań.
Z kolei w art. 54 ust. 1 u.b.a. nałożono na sprzedawców detalicznych m.in. akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych obowiązek pobrania od kupującego opłaty depozytowej oraz do potwierdzenia jej pobrania, jeżeli przy sprzedaży tych baterii lub akumulatorów kupujący nie przekazał mu zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. jednocześnie sprzedawca detaliczny akumulatorów ołowiowo-kwasowych jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa, w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło pobranie opłaty, sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej. Powyższe obowiązki odnoszą się do sprzedaży akumulatorów jako osobnych produktów, a nie pojazdów, których częściami składowymi są te akumulatory.
Jak więc widać z powyższego, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż pojazdów, których częściami składowymi są akumulatory kwasowo-ołowiowe, nie jest obowiązany do wykonania obowiązków związanych z zagospodarowaniem zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, o ile sprzedawane pojazdy nie są bezpośrednio przez sprzedającego sprowadzane do kraju lub gdy sprzedający pojazdy dodatkowo nie sprzedaje akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych jako oddzielnych produktów.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.