Sejm RP VI kadencji
Nr druku: 2640
projekt ustawy
USTAWA

z dnia ...................... 2009 r.
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Art. 1. W art. 109 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908; z późniejszymi zmianami) wprowadza się następującą zmianę:
 1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3.   Egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy jest przeprowadzany w mieście wojewódzkim lub w zależności od potrzeb w mieście na prawach powiatu, albo w mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998 r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, albo w mieście będącym siedzibą władz powiatu.".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE PROJEKTU USTAWY
 
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym ma na celu poszerzenie liczby uprawnionych podmiotów, mogących przeprowadzać egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy. W obecnym stanie prawnym taki egzamin może być przeprowadzany wyłącznie w miastach, które są miastami wojewódzkimi lub w zależności od potrzeb w miastach na prawach powiatu, albo w miastach, w których do dnia 31 grudnia 1998 r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.

W ocenie wnioskodawców dotychczasowy stan prawny uległ dezaktualizacji w świetle potrzeb i wymagań, jakie pojawiły się w obliczu coraz większej liczby osób zdających egzaminy państwowe na prawo jazdy różnych kategorii. Proponowana zmiana nie ogranicza uprawnień podmiotów dotychczas mogących przeprowadzać egzaminy państwowe, a pozwoli zwiększyć ilość miejsc, w których kandydaci mogliby zdobyć kwalifikacje do prowadzenia pojazdów co przyczyniłoby się m.in. do:
*    znacznego usprawnienia przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy;
*    skrócenia czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu;
*    skrócenia czasu oczekiwania pomiędzy poszczególnymi częściami egzaminu;
*    skrócenia czasu oczekiwania na kolejny termin egzaminu w przypadku negatywnego wyniku;
*    zmniejszenia obciążenia finansowego osób ubiegających się o wydanie uprawnienia w zakresie kierowania pojazdami;
*    obniżenia kosztów w prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców;
*    aktywizacji gospodarczej i zawodowej mieszkańców mniejszych miejscowości, będących ośrodkami subregionalnymi, które na podstawie decyzji władz samorządu województwa mogłyby stać się miejscami, w których będą przeprowadzane egzaminy;
*    komplementarności z rozwiązaniami unijnymi, dążącymi do podniesienia rangi i wzrostu aktywności ośrodków subregionalnych.

Uszczegóławiając wyżej wymienione zalety niniejszego projektu należy odnieść się do rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana. Wnioskodawcy pragną zwrócić uwagę na fakt, iż dotychczasowe rozwiązania nie sprzyjają ograniczeniu licznych problemów i kosztów finansowych związanych z kwestią zdawania egzaminów na prawo jazdy. Wzrastająca liczba osób chcących nabyć uprawnienie do kierowania pojazdem oraz relatywnie mała liczba ośrodków mogących przeprowadzać egzaminy i związane z tym problemy natury logistycznej powodują systematyczne wydłużanie się czasu oczekiwania kursantów na egzamin. Opinia publiczna oraz zdający egzaminy coraz częściej podnoszą, że ośrodki ruchu drogowego nie są w stanie dotrzymywać ustawowego terminu 30 dni na przeprowadzenie egzaminu na prawo jazdy i nie pomaga w tym zakresie zatrudnianie dodatkowych egzaminatorów. Prowadzi to często do sytuacji, w których uczestnik kursu pozostaje przez okres np. dwóch miesięcy od jego zakończenia do terminu egzaminu bez możliwości ćwiczeń albo musi ponieść kolejne koszty związane z potrzebą wykupienia dodatkowych godzin ćwiczeń. Trzeba także wskazać na ekonomiczne aspekty proponowanych zmian w ustawie. Możliwość zwiększenia liczby miejsc, w których przeprowadzane byłyby egzaminy, spowodowałyby skrócenie odległości do nich z miejscowości - siedzib ośrodków szkolenia kierowców, co skutkowałoby zmniejszeniem nakładów przez te ośrodki, a tym samym spadkiem cen kursów na prawo jazdy z korzyścią dla klientów. Względy logistyczne i geograficzne, które mogłyby lec u źródeł stworzenia nowych miejsc zdawania egzaminów, prowadziłyby do zmniejszenia nakładów ośrodków szkolenia kierowców na pojazdy oraz skrócenia okresu czasu potrzebnego na przeprowadzenie ćwiczeń, a tym samym wygenerowania wolnego czasu dla nowych kursantów z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.

Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym w przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję zrównoważonych miast, zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu, budownictwa i projektowania. Zwraca ona uwagę na potrzebę wzmacniania subregionalnych ośrodków rozwojowych m.in. poprzez wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych ośrodkach rozwoju prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i zawodowej, a także poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych ośrodków rozwoju w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu dziedzinach nie dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi, rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby mieszkańców.

Wnioskodawcy podkreślają, że w myśl przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym Sejmik województwa tworzy, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego na obszarze województwa i sprawuje nad nimi nadzór. Ponadto Sejmik województwa nadaje ośrodkowi statut, który określa w szczególności jego organizację i warunki tworzenia oddziałów terenowych. Tak więc proponowana zmiana w ustawie w żadnym razie nie narusza kompetencji samorządów województw w kwestii tworzenia nowych ośrodków egzaminacyjnych. Przeciwnie, umożliwia ona Sejmikom województw tworzenie w miarę potrzeby nowych ośrodków w miejscowościach spełniających wymagania określone rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, a wiec do tego przygotowanych i mogących przyczynić się do usprawnienia przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy, a które dotychczas w świetle obowiązujących przepisów, nie spełniały kryteriów. O celowości proponowanej zmiany może świadczyć fakt, iż w niektórych miejscach w Polsce, samorządowcy zgłaszali potrzebę takiej nowelizacji. Za przykład może posłużyć województwo pomorskie, gdzie Starostwo Powiatowe w Chojnicach czyniło starania o utworzenie w tym mieście, o znaczeniu subregionalnym, zamiejscowego oddziału Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku, a poparcie i zgodę na powołanie filii wyrażał marszałek województwa pomorskiego, który zabiegał u ministra infrastruktury o powołanie takiego ośrodka. Podobne przypadki odnotowywano także w innych województwach, gdzie istnieją blisko 100 tyś. miejscowości pozbawione zgodnie z obecnie obowiązującym prawem możliwości przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy. Obecny stan prawny dopuszcza do sytuacji, gdzie w niewielkim kilkunastotysięcznym mieście można przeprowadzać egzamin, gdyż istniał tam ośrodek przed dniem 31 grudnia 1999 roku, a pozbawia się takiej możliwości kilkukrotnie większe miejscowości.

Przedstawione tu wybrane przykłady, pokazują że art. 109 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym uniemożliwia samorządowcom w pełni skuteczne wykonywanie uprawnień w dziedzinie sprawnego przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Należy jeszcze raz podkreślić, że o celowości i potrzebie tworzenia nowych miejsc egzaminowania kierowców decydują i w dalszym ciągu będą decydować Sejmiki województw, a proponowana zmiana umożliwi im powoływanie ośrodków egzaminacyjnych w tych miejscowościach, gdzie są one niezbędne, co spowoduje poprawę systematycznie pogarszających się warunków zdawania egzaminów na prawo jazdy.

Tym samym, niniejszy projekt nie pociąga za sobą obciążenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego ani budżetu państwa, jak też jakichkolwiek negatywnych skutków gospodarczych, społecznych lub prawnych.
Przedmiot ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
 

Niniejszy tekst pochodzi ze stron internetowych Sejmu (http://www.sejm.gov.pl) i Senatu (http://www.senat.gov.pl).