Decyzja wydawana jest na podstawie wniosku organizatora złożonego nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy – poprzednio obowiązująca regulacja ustanawiała wymóg złożenia wniosku nie później niż na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem imprezy masowej. Skoro do postępowania w sprawach określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych (art. 4) zastosowanie znajdują postanowienia Kodeksu postępowania administracyjnego , za wyjątkiem tzw. zakazu klubowego z art. 14 oraz innym przypadkami, gdy ustawa tak stanowi, to wniosek powinien spełniać wymagania określone dla podania w art. 63 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego .
Wniosek powinien być zaopatrzony w załączniki. Wyróżnić można dwie zasadnicze grupy załączników. Pierwszą stanowią załączniki dołączane bez względu na rodzaj i miejsce organizowanej imprezy masowej np.:
- graficzny plan obiektu,
- instrukcja postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i czasie trwania imprezy,
- informacje o:
- a) liczbie miejsc dla osób uczestniczących w imprezie,
- b) przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- c) liczbie, organizacji, oznaczeniu, wyposażeniu i rozmieszczeniu służby porządkowej oraz służby informacyjnej,
- informację o osobie wyznaczonej na kierownika bezpieczeństwa,
- opinię o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy,
- opinię o zastrzeżeniach odnośnie stanu technicznego obiektu (terenu),
- opinię o przewidywanych zagrożeniach.
Powyższe opinie właściwego komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, kierownika jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego) i państwowego inspektora sanitarnego, powinny być, podobnie jak instrukcja postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i czasie trwania imprezy, dołączone do wniosku niezwłocznie, nie później jednak niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
Podkreślić należy, że właściwe organy wydają opinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku i zachowują one ważność przez okres 6 miesięcy licząc od dnia wydania (art. 25 ust. 3 i 4 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Ponadto wymóg dołączenia opinii właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej i państwowego inspektora sanitarnego dotyczy przypadku, gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu lub zarządzający obiektem, na terenie, którego ma być przeprowadzona impreza masowa rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy jest zgodny z przeznaczeniem obiektu (art. 26 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Druga obejmuje załączniki dołączane w przypadku organizacji imprez masowych określonego rodzaju czy w określonym miejscu. W przypadku imprez cyklicznych dołącza się terminarz imprez, terminarz rozgrywek piłki nożnej. Organizując imprezy masowe podwyższonego ryzyka załączyć należy informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób uczestniczących w takiej imprezie. Jeśli impreza organizowana jest w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych, nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej wymagane jest przedłożenie w załączniku np. informacji o powiadomieniu komendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
Ponadto organ może zażądać od organizatora, stosownie do postanowień art. 27 pkt 1 – 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez, dodatkowej dokumentacji np. kopii aktualnych protokołów kontroli przeprowadzonej zgodnie z art. 62 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane , dokumentu poświadczającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia czy pisemnej zgody kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego na przeprowadzenie imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostki.
Nieprzedłożenie określonych ustawą załączników będzie skutkowało wezwaniem organizatora imprezy masowej w trybie art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego do uzupełnienia braków formalnych pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania.
Wydanie zezwolenia następuje na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia imprezy masowej. Elementy zezwolenia wymieniono w art. 29 ustawy a wśród nich:
- nazwa organizatora,
- określenie rodzaju imprezy masowej,
- nazwa imprezy masowej,
- warunki przeprowadzenia imprezy masowej m.in.:
- a) miejsce przeprowadzenia imprezy,
- b) czas jej rozpoczęcia i zakończenia,
- c) maksymalna liczba osób, które mogą w niej uczestniczy,
- d) liczba członków służby porządkowej oraz informacyjnej,
- e) informacja o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Element dodatkowy decyzji stanowi stwierdzenie, iż impreza masowa jest imprezą podwyższonego ryzyka (art. 29 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Wprowadzany jest on do decyzji na podstawie informacji uzyskanej od organizatora o przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku składanej wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia (art. 29 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 26 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Powyższe stwierdzenie wprowadzane jest również do decyzji na podstawie opinii właściwego komendanta powiatowego (rejonowego, miejscowego) Policji (art. 29 ust. 3 pkt 2) oraz wniosku podmiotu zarządzającego rozgrywkami (art. 29 ust. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ).
Na przeprowadzenie imprez masowych przez tego samego organizatora w tych samych obiektach, na tych samych terenach, co najmniej 2 razy w roku lub imprez masowych odbywających się według terminarza cyklicznie, organ wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej liczby imprez masowych lub ich przeprowadzenie w okresie jednego roku (art. 30 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). W przypadku meczu piłki nożnej zezwolenie wydawane jest na okres wskazany w terminarzu rozgrywek meczów piłki nożnej (art. 30 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ).
Na organie wydającym zezwolenie ciąży obowiązek niezwłocznego przekazania decyzji, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia wydania, właściwemu komendantowi powiatowemu (rejonowemu, miejskiemu) Policji, właściwemu powiatowemu (miejskiemu) komendantowi Państwowej Straży Pożarnej, kierownikowi jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego) i państwowemu inspektorowi sanitarnemu.
Od decyzji wójta, burmistrza, prezydenta przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które je rozpatruje w terminie 4 dni od dnia wniesienia (art. 33 ust. 1 i 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Wniesienie odwołania przez organizatora imprezy masowej nie wstrzymuje wykonania decyzji (art. 29 ust. 6 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ). Wydana na skutek wniesienia odwołania decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i jedynie w przypadku jej niezgodności z prawem stronie służy prawo wniesienia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji, skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)