Wspomniane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zostało z sukcesem wprowadzone do polskiego porządku prawnego. Wiązało się to jednak ze zmianą siatki pojęciowej w wielu ustawach. Za jego sprawą, przed polskimi obywatelami i przedsiębiorcami otworzyła się jednak możliwość zdalnego załatwiania spraw, zawierania umów czy uznawania kwalifikacji.
Nowoczesne zasady pozwolą na zlikwidowanie barier dla wprowadzania i rozwoju nowatorskich e-usług. Ponadto znacznie uproszczą przenoszenie procesów papierowych do wersji elektronicznej. Duże znaczenie dla e-usług ma również podpis użytkownika, który został opisany w nowej ustawie wraz z pozostałymi usługami zaufania, takimi jak choćby e-pieczęcie czy e-doręczenia.
Innowacyjne podejście w stosunku do usług elektronicznych - jakie zostało zdefiniowane we wspomnianym akcie - znacząco ułatwi korzystanie z usług administracji publicznej. Przede wszystkim pozwoli na ich upowszechnienie wśród obywateli i przedsiębiorców. E-podpis wraz z przygotowywaną obecnie przez resort cyfryzacji możliwością potwierdzania profilu zaufanego potwierdzanego kontem bankowym stanowią spory krok w kierunku rozwoju elektronicznej identyfikacji Polaków. Rozwiązanie to jest bowiem niezbędne, dla prawidłowego i skutecznego korzystania z e-usług administracji.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
(mr.gov.pl)