Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .
Z wnioskiem o pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego występują rodzice w imieniu małoletniego syna. Rodzice są ustawowymi przedstawicielami syna, co wynika z załączonego aktu notarialnego (umowa darowizny), w którym na tej podstawie go reprezentują.
Czy rodzice będący ustawowymi przedstawicielami małoletniego syna w oświadczeniu o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane prawidłowo wskazali, że posiadają prawo do dysponowania działką będącą własnością syna z tytułu trwałego zarządu?
Odpowiedź
Tak. Rodzice będący ustawowymi przedstawicielami małoletniego syna w oświadczeniu o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.) - dalej pr. bud., wykazali, że posiadają prawo do dysponowania działką będącą własnością syna z tytułu trwałego zarządu.
Uzasadnienie
Z treści pytanie wynika, ze rodzice w oświadczeniu o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wskazali, że są przedstawicielami ustawowymi małoletniego syna oraz działają w ramach tzw."trwałego zarządu". Oznacza to, że mogą korzystać z nieruchomości przekazanej synowi, jako jego przedstawiciele ustawowi. W stosunkach z osobami trzecimi zarządca występuje, jako strona i składa oświadczenia woli, ale nie działa w imieniu własnym, lecz. w imieniu reprezentowanego.
Jednakże należy wskazać, na kwestię umocowania dla rodziców małoletniego. Zgodnie z art. 101 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.- Kodeks rodzinny i opiekuńczy - dalej k.r.o. rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Z kolei w myśl art. 101 § 3 k.r.o. rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko. Czynności zwykłego zarządu nie wymagają zgody sądu opiekuńczego. Z kolei czynności przekraczające zwykły zarząd to między innymi takie, które powodują zmianę przeznaczenia rzeczy czy też zmianę stanu prawnego.
Do takich czynności zaliczyć można budowę budynku na działce przekazanej w formie darowizny małoletniemu synowi. Na gruncie procesu inwestycyjnego z zakresu prawa budowlanego warto przy tym wskazać na tezę zawartą w uzasadnieniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 lipca 2011 r., sygn. akt IV SA/Wa 723/11 (publ. LEX nr 1155103), z której wynika, że o ile wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich, tak więc zastosowanie 101 § 3 k.r.o. nie będzie miało miejsca gdyż decyzja o warunkach nie przysparza praw ani nie ogranicza uprawnień właściciela. Diametralnie inaczej wygląda sprawa w przypadku pozwolenia na budowę, ponieważ kwestia własności staje się okolicznością mającą znaczenie. Ponadto jak uznał Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 17 października 2000 r., sygn. akt I CKN 319/00, publ. LEX nr 536776), obiektywnym i sprawdzalnym miernikiem czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu jest ciężar gatunkowy dokonywanej czynności, jej skutków w sferze majątku małoletniego, wartość przedmiotu objętego wyrażoną w postępowaniu sądowym czynnością dyspozytywną oraz szeroko pojęte dobro dziecka i ochrona jego interesów życiowych.
Z kolei wzór oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, który należy stosować, zawiera załącznik do wydanego na podstawie art. 32 ust. 5 i 6 pr. bud. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że w części dotyczącej wykazania dokumentów potwierdzających powyższe prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy wskazać orzeczenie właściwego sądu opiekuńczego z podaniem jego daty i sygnatury.
Na marginesie należy wskazać, ze samo podanie orzeczenia w oświadczeniu o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane nie pozbawia właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej prawa do kontroli tegoż oświadczenia. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2011 r., sygn. akt II OSK 2595/10 (publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl), weryfikacja oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane nie należy do kompetencji organu architektoniczno-budowlanego wydającego pozwolenie na budowę, jednak w sytuacji ujawnienia się w toku postępowania okoliczności faktycznych, z których wynika uzasadniona wątpliwość, co do prawdziwości lub zakresu oświadczenia o posiadaniu tytułu do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, organ administracji publicznej ma obowiązek wątpliwości te wyjaśnić i ustalić zakres prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .