Pytanie:
Czy skarbnikowi gminy i zastępcy burmistrza, zatrudnionym na podstawie powołania, można przyznać dodatek specjalny na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych na czas określony (np. na rok) za określone, wskazane w piśmie zadania?
Odpowiedź:
Tak, wskazanym w pytaniu osobom można przyznać dodatek specjalny, pod warunkiem jednak, że taką możliwość przewidziano w regulaminie wewnątrzzakładowym.
Uzasadnienie:
Jak wynika z art. 36 ust. 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s., dodatek specjalny z mocy ustawy przysługuje wyłącznie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Natomiast stosownie do art. 36 ust. 5 u.o.p.s., pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny.
Kwestię wprowadzenia w jednostce różnych dodatkowych składników wynagrodzenia – w tym dodatku specjalnego dla pracowników niewymienionych w art. 36 ust. 3 u.o.p.s. – ustawodawca pozostawił w gestii pracodawcy samorządowego. Jeżeli zdecyduje on, że taki dodatek będzie wypłacany, to w myśl art. 39 ust. 2 pkt 2 u.o.p.s., warunki i sposób jego przyznawania powinien określić w regulaminie wynagradzania. Regulamin ten powinien również wskazywać, kto (chodzi o stanowisko pracy) i w jakich okolicznościach może nabyć prawo do dodatku specjalnego.
Może on zatem zostać okresowo przyznany zastępcy burmistrza i skarbnikowi gminy, o ile przewiduje to regulamin. W przeciwnym przypadku, przyznanie im dodatku specjalnego będzie możliwe dopiero po wprowadzeniu stosownych poprawek do postanowień zawartych w regulaminie wynagradzania.