Pytanie:
Pracownik został sołtysem. Otrzymał od burmistrza wezwanie na sesję rady gminy.

Czy pracownikowi należy w tym dniu udzielić wolnego, jako nieobecność usprawiedliwiona niepłatna?

Odpowiedź:
Pracodawca powinien zwolnić od pracy sołtysa na czas trwania sesji rady gminy.

Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym – dalej u.s.g., pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy. Stosownie do art. 24 u.s.g., radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. W praktyce oznacza to, że uczestniczenie w sesji rady gminy jest obowiązkiem radnego. Z kolei w odniesieniu do sołtysa nie ma takiego obowiązku, a jedynie uprawnienie. Jednak wezwanie go na sesję rady przez burmistrza stanowi niewątpliwie przesłankę do zastosowania regulacji zawartej w art. 25 ust. 3 u.s.g. również wobec sołtysa. Za czas zwolnienia od wykonywania pracy sołtysowi nie przysługuje wynagrodzenie. Pracodawca może oczywiście podjąć dobrowolną decyzję o jego wypłaceniu. 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów