Odpowiedź
Wykładnia art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego prowadzi do wniosku, że zawiadomienie o wszczęciu postępowania w danej sprawie powinno być wywieszone przez okres 14 dni.
Uzasadnienie
W myśl art. 53 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. W myśl art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 53 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym właściwy w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego organ administracji publicznej zawiadamia - w formie obwieszczenia - strony o wszczęciu postępowania w sprawie oraz informuje, że w każdym w stadium postępowania strony mogą zapoznać się z materiałem dowodowym zgromadzonym w sprawie, jak również wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Z brzmienia art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia. Z zapisu tego wynika więc, że aby móc uznać skuteczne doręczenie zawiadomienia o wszczęciu postępowania w danej sprawie powinno być wywieszone przez okres 14 dni. Natomiast kwestią odrębną jest czasookres jaki organ wyznacza stronom na wniesienie uwag do toczącego się postępowania –w praktyce termin ten wynosi 7dni.
W wyroku z dnia 17 lutego 2010 r., II SA/Go 1024/09 WSA w Gorzowie Wielkopolskim wyjaśnił: treść art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego wskazuje, że czternastodniowy termin oblicza się od dnia publicznego ogłoszenia. Skoro zaskarżona decyzja została podana do publicznej wiadomości w dniu [...] września 2009 r., to termin wynikający z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego powinien rozpocząć swój bieg od ostatniego dnia, w którym to publiczne ogłoszenie nastąpiło. Przyjęcie odmiennej tezy, jak to zrobił organ odwoławczy, iż termin ten należy obliczać od pierwszego dnia, w którym nastąpiło publiczne ogłoszenie, prowadziłoby do sytuacji, w której bez znaczenia w sensie faktycznym i prawnym pozostawałaby okoliczność, że publiczne ogłoszenie nastąpiło na okres dłuższy niż 14 dni, o których mowa w art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego Taka wykładnia omawianego przepisu jest nieprawidłowa i powoduje ograniczenie prawa strony do wniesienia środka odwoławczego. Mogłoby to bowiem prowadzić do utraty możliwości wniesienia przez stronę środka odwoławczego z powodu upływu terminu, mimo że o treści decyzji dowiedziała się z obwieszczenia (tj. publicznego ogłoszenia) w okresie umożliwiającym takie zapoznanie się.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.)