Czy Dyrektor Publicznego Przedszkola może być kierownikiem zamawiającego? Co należy zrobić, aby przedszkole mogło samodzielnie przeprowadzać postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?
Odpowiedź
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Odpowiedź
Pod pojęciem kierownika zamawiającego należy rozumieć osobę lub organ, który zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, zgodnie z art. 2 Prawa zamówień publicznych . Definicja ta odsyła do przepisów określających status i regulujących organizację danego zamawiającego, przy czym pod uwagę będą brane nie tylko przepisy ustaw i rozporządzeń, ale także aktów wewnętrznych, pełnomocnictw, a w przypadku podmiotów prawa prywatnego - również umów. Dyrektor przedszkola może więc być kierownikiem zamawiającego, o ile wynika to z przepisów określających status i regulujących organizację danego zamawiającego.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami lub zakładami budżetowymi. Jednostki lub zakłady budżetowe są podmiotami, które są zobowiązane do stosowania p.z.p. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych , ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Zgodnie zaś z art. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) jednostką sektora finansów publicznych jest zarówno jednostka budżetowa, jak i zakład budżetowy.
Kierownikiem zamawiającego - w zależności od przepisów ustrojowych dotyczących danego podmiotu (zamawiającego) - jest osoba fizyczna (np. kierownik urzędu) lub organ kolegialny (np. zarząd, rada). Definicja kierownika zamawiającego jednoznacznie odsyła do przepisów określających status i regulujących organizację danego zamawiającego, przy czym pod uwagę będą brane nie tylko przepisy ustaw i rozporządzeń, ale także aktów wewnętrznych, a w przypadku podmiotów prawa prywatnego - również umów.
Przedszkole, jako takie nie jest podmiotem praw i obowiązków, nie ma osobowości prawnej i zdolności do czynności prawnych. Tę konieczną podmiotowość posiada tylko organ prowadzący daną placówkę. Dyrektor, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty , kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Należy jednak zauważyć, że powołana ustawa nie daje dyrektorowi placówki prawa do zawierania w imieniu tejże placówki umów cywilnoprawnych. Przedszkola nie mają podmiotowości cywilnoprawnej, a zatem także możliwości występowania, jako strona umów.
Przedszkole, jako zamawiający ze sfery finansów publicznych ma obowiązek udzielać zamówień publicznych, jednak umowę formalnie powinien podpisać organ prowadzący przedszkole. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyposażyć dyrektora placówki w pełnomocnictwa do zawierania umów w zakresie dysponowania przez niego środkami finansowymi przyznanymi mu w zatwierdzonym planie finansowym. Tak samo organ prowadzący przedszkole może upoważnić dyrektora przedszkola do bycia kierownikiem zamawiającego. Art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym , stanowi, że kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (odpowiednio: burmistrza, prezydenta miasta). W zakres tego pełnomocnictwa mogą więc wchodzić kompetencje związane z byciem kierownikiem zamawiającego. Organ prowadzący może jednak postanowić inaczej, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, przysługuje mu prawo zapewniania obsługi finansowej, która może polegać na tworzeniu tzw. zespołów obsługi. W takim przypadku ich kierownicy stają się praktycznie wyłącznymi dysponentami środków przydzielonych na potrzeby obsługiwanych szkół lub placówek, a dyrektor szkoły lub placówki może jedynie żądać dokonania odpowiedniej operacji gospodarczej.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)