Czy wagoniki kolejki wąskotorowej należy potraktować jako odpad o kodzie 160104* czy 160106?


Starostwo posiada kolejkę wąskotorową. W tym roku przystępuje do likwidacji kilku wagonów. Będzie to jednorazowa likwidacja, nie przewiduje się kolejnych. Czy wagoniki należy potraktować jako odpad o kodzie 160104* lub 160106? Czy starosta powinien żądać od przedsiębiorcy, który przejmie wagoniki, zezwolenia na transport, zbieranie lub odzysk odpadów? Czy wagoniki należy traktować jako odpad i czy starostwo winno mieć decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi lub informację o wytwarzanych odpadach?

Odpowiedź

Wagonom kolejowym należy nadać kod 160106, jednakże pod warunkiem, że nie zawierają odpadów niebezpiecznych, np. klocków hamulcowych czy płynów hamulcowych. Jeżeli ze składu odpadu wynika, że wykazuje on cechy charakterystyczne dla odpadu niebezpiecznego, to wtedy wagonom należy nadać kod 160104*.

Nadając wagonom kod, należy uwzględnić, że przedsiębiorca, który przejmuje wagony kolejowe, powinien posiadać decyzję na gospodarowanie odpadami, tj. zezwolenie na zbieranie lub odzysk.

O tym, czy wagony są odpadem, czy produktem zależy od ich posiadacza. Jeśli posiadacz wagonów planuje je poddać demontażowi, to powinien nadać im odpowiedni kod.

Demontaż wagonów kolejowych może odbywać się poza stacją demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, jednakże pod warunkiem, że nie zostanie im nadany kod 160104*.
Przekazanie odpadowych wagonów wiąże się z obowiązkiem wystawienia karty przekazania odpadu występującą pomiędzy wytwórcą odpadów (właściciel wagonów) a ich odbiorcami.

Uzasadnienie

Odpady infrastruktury kolejowej (z wyjątkiem podkładów kolejowych oznaczonych kodem 170204*) nie zostały ujęte w odrębnej grupie w katalogu odpadów, nie przypisano im również specjalnych kodów. Zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy (włączając maszyny pozadrogowe), odpady z demontażu, przeglądu i konserwacji pojazdów (z wyłączeniem grup 13 i 14 oraz podgrup 1606 i 1608) zostały ujęte w grupie 16 i podgrupie 01, przy czym w katalogu odpadów nie zostało doprecyzowane jaki rodzaj pojazdów obejmuje grupa 16. W świetle ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.), wagony towarowe lub pasażerskie stanowią pojazdy (kolejowe), a zatem mogą zostać sklasyfikowane w grupie 16. Powinno się je klasyfikować się pod kodem 160104*, obejmującym zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy lub pod kodem 160106, obejmującym zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy niezawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów.@page_break@

Dalsze zagospodarowanie odpadów odbywać się będzie przez kolejnego posiadacza odpadów, czyli odbiorcę wagoników. Działalność ta wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia na zbieranie lub odzysk odpadów, wydawane w trybie art. 27 i 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. Proces demontażu pojazdów, innych niż określonych w przepisach ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), może być wykonywany poza stacjami demontażu, o których mowa w przepisach powyższej ustawy. Jednak warto zwrócić uwagę na treść art. 13 ust. 1 u.o. Na podstawie art. 13 ust. 2a u.o. zostało wydane rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356), które to wśród odpadów, które można poddać odzyskowi poza instalacjami, nie wymienia odpad o kodzie 160104* - „Zużyte lub nienadające się użytkowania pojazdy”. Dlatego więc jeżeli demontaż wagonów miałby odbywać się poza instalacją, to byłoby to niezgodne z przepisami u.o. Wtedy demontaż wagonów mógłby odbywać się wyłącznie na stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. W innym przypadku demontaż taki byłby dozwolony. Proces demontażu przedmiotów wyposażenia i części przeznaczonych do ponownego użycia będzie traktowany, zgodnie z załącznikiem nr 5 do u.o., jako proces R14 – inne działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub części.

Uwagi

W stacji demontażu może być prowadzony również demontaż pojazdów zaliczonych do kategorii innych niż M1 i N1, np. autobusów lub wagonów kolejowych (towarowych). Jednakże pojazdy te nie podlegają przepisom ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, z wyjątkiem wydawania zaświadczeń o demontażu pojazdu - art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).

Prowadzący demontaż pojazdów, innych niż należących do kategorii M1 lub N1 stosuje przepisy ochrony środowiska, w tym u.o.

Sposób prowadzenia demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji został określony w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 143, poz. 1206, z późn. zm.). Rozporządzenie określa również minimalne wymagania dotyczące wyposażenia i funkcjonowania stacji demontażu. Należy przez to rozumieć, że jest to minimum wymagań, które prowadzący stację demontażu jest zobowiązany spełnić.