Według danych Komendy Głównej Straży Granicznej w 2022 r. przyjechało z Ukrainy do Polski ok. 9,5 mln osób, a w 2023 r. (do 30 września) – ok. 7,2 mln osób. Rok po rozpoczęciu konfliktu zbrojnego w Ukrainie z ochrony czasowej w Polsce, na podstawie ustawy o pomocy, korzystało blisko milion osób. Wśród nich ok. 87 proc. stanowiły kobiety i dzieci.

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jakie działania pomocowe dla obywateli Ukrainy podjęły wybrane organy administracji publicznej oraz czy wykonywały je zgodnie z prawem, rzetelnie i efektywnie. Izba badała, czy wdrożono rozwiązania pozwalające na uzyskanie jak najlepszych efektów przy dostępnych zasobach, jaki był sposób organizacji zadań pomocowych, czy na bieżąco rozpoznawano i analizowano pojawiające się potrzeby oraz czy reagowano na zmieniające się uwarunkowania, a także – czy uzyskano efekty realizowanych działań (tj. zapewniono danego rodzaju pomoc) przy oszczędnym wykorzystaniu dostępnych środków finansowych.

Czytaj też: Pomoc dla obywateli Ukrainy - zmiany wprowadzone nowelizacją z 15 maja 2024 roku >

 

Pozytywna ocena NIK

NIK stwierdziła, że instytucjonalna pomoc dla obywateli Ukrainy uciekających przed wojną zasadniczo była realizowana prawidłowo i efektywnie zarówno na poziomie administracji rządowej, jak i samorządu terytorialnego. Dodatkowo skuteczność tych działań podniosły zadania zlecane organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom. Po stronie prezesa Rady Ministrów zabrakło jednak całościowej oceny efektów uzyskanych z wykorzystaniem środków z Funduszu Pomocy, zaś minister Spraw Wewnętrznych i Administracji niekiedy udzielał niejednoznacznych odpowiedzi na zgłaszane przez wojewodów i jednostki samorządu terytorialnego wątpliwości. Wyboru ofert realizacji zadania publicznego nie zawsze dokonywano w sposób przejrzysty.

Raport NIK dotyczący pomocy dla obywateli Ukrainy dostępny jest tutaj >