Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.
Pani X wnioskuje do tutejszego OPS o pomoc finansową na zakup artykułów spożywczych (nie precyzuje na wniosku czy ma to być zasiłek celowy, okresowy bądź świadczenie pieniężne w formie zasiłku celowego na zakup żywności), podnosi przy tym, że ona i mąż są osobami bezrobotnymi, bez zasiłku, mają na utrzymaniu troje małoletnich dzieci, ich sytuacja materialna jest trudna. Pracownik socjalny po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego potwierdza trudną sytuację materialną rodziny i wnioskuje do Kierownika o przyznanie zasiłku okresowego dla rodziny - bo stwierdził, że taka pomoc jest adekwatna do potrzeb rodziny.
Czy pracownik socjalny zrobił dobrze wnioskując o zasiłek okresowy, jeśli pani X nie określiła we wniosku, że ma to być zasiłek okresowy?
Odpowiedź
W opisanym stanie faktycznym można przyznać zasiłek okresowy.
Uzasadnienie
Przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - dalej u.p.s., ani jej akty wykonawcze nie zawierają unormowań dotyczących treści wniosku o przyznanie świadczeń pieniężnych. Mając na uwadze przepisy ogólne można stwierdzić, że z wniosku powinno wynikać o co ubiega się strona, niemniej nie musi się ona orientować jakie typy świadczeń mogą jej być przyznane.
Jeżeli wniosek nie zawiera konkretnego żądania, z podaniem formy i rozmiaru pomocy, organ powinien to ustalić w trakcie postępowania. W szczególności konkretyzacja świadczenia powinna nastąpić na etapie przeprowadzania wywiadu środowiskowego, co jak się wydaje, miało miejsce w opisanym przypadku.
Proponując przyznanie zasiłku okresowego, organ nie rozmija się z treścią podania, a jego działania mieszczą się w granicach żądania. Strona nie określiła bowiem o jaki zasiłek się ubiega, a jedynie zgłosiła potrzeby, które wymagają zaspokojenia. Na zakup artykułów spożywczych, mając na uwadze trudną sytuację rodziny wynikającą w szczególności z bezrobocia jak i wielodzietności, można przyznać różne świadczenia, może to być zasiłek okresowy. Jeżeli jednak organ ma wątpliwości może przed wydaniem decyzji ustalić stanowisko strony co do proponowanej pomocy.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.