Kto powinien wystąpić z wnioskiem o ujawnienie w księgach wieczystych budynku nowej sali i ponieść za to stosowne opłaty?



Odpowiedź

Osobą uprawnioną do złożenia wniosku o wpis do księgi wieczystej jest co do zasady zawsze właściciel nieruchomości. Jednakże wniosek o dokonanie wpisu do księgi wieczystej może złożyć podmiot, na którego rzecz wpis ma nastąpić.

Jeśli sąd rejonowy prowadzi księgi wieczyste w systemie informatycznym, wnioski o wpis należy składać na urzędowych formularzach, dostępnych nieodpłatnie w siedzibie sądu rejestrowego oraz na stronie internetowej ministerstwa sprawiedliwości. Jeśli zaś sąd prowadzi księgi w systemie tradycyjnym, wniosek o wpis musi odpowiadać wymogom pozwu, z tym że zamiast pozwanego należy wymienić zainteresowanych w sprawie.

Podstawę prawną stanowi ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 września 2001 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów (Dz. U. Nr 102, poz. 1122 z późn. zm.).

Uzasadnienie

Skutkiem prawnym przekazania wchodzącej w skład zasobu nieruchomości w trwały zarząd nie jest wyłączenie (wyjście) danej nieruchomości z zasobu. Jest nim wyłącznie przekazanie nieruchomości w faktyczne władanie trwałego zarządcy, rozumiane jako gospodarowanie tą nieruchomością. Prawo własności pozostaje niezmienione, jednakże podmiot na rzecz którego zostaje dokonany trwały zarząd ma przede wszystkim prawo do korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania, a w szczególności do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego, oraz do oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie. Czas oddania nieruchomości w trwały zarząd może być oznaczony albo nieoznaczony. Trwały zarząd ustanawia właściwy organ, który również stwierdza jego wygaśnięcie w określonych przypadkach - w drodze decyzji administracyjnej. Do trwałego zarządu stosuje się pomocniczo przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) o użytkowaniu. Trwały zarząd powinien być ujawniony w księdze wieczystej nieruchomości. Wniosek o dokonanie wpisu może złożyć właściciel (jednostka samorządu terytorialnego) albo dyrektor szkoły. Wnioskodawca ponosi koszty związane z dokonaniem wpisu.

W celu bliższego określenia treści prawa mogą być powołane we wpisie tego prawa dokładnie oznaczone części dokumentów będące podstawą wpisu.