Kto kontroluje obowiązek szkolny i wydaje zgodę na spełnianie obowiązku szkolnego/nauki poza szkołą dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim?
Uczennica głęboko upośledzona realizuje obowiązek szkolny poza szkołą tj. w OREW. Dyrektor OREW przysyła do szkoły macierzystej informacje o realizacji obowiązku szkolnego.
Kto kontroluje realizację tego obowiązku wraz z upływem wieku dziecka?
Czy kiedy jest w wieku odpowiadającym szkole podstawowej - dyrektor szkoły podstawowej a dalej gimnazjum i gmina? Kto i w jakim wieku dziecka kolejno wyraża zgodę na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego/nauki poza szkołą w kontekście możliwości realizacji zajęć rew-wych od 3 aż do 25 r.ż. dziecka?
Odpowiedź
Spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci podlega dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, gmina natomiast kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 16 ust. 7 ustawy o systemie oświaty , za spełnienie obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami. Orzeczenie o potrzebie organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim wydawane są przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072). Skierowania dziecka dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców. Starosta jest zobowiązany zapewnić dziecku odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach wymienionych w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty , w tym również ośrodkach umożliwiających dzieciom upośledzonym w stopniu głębokim realizację obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
W świetle zapisu art. 19 ust. 1 ustawy o systemie oświaty dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnienie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, natomiast gmina kontroluje spełnienie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie gminy. W celu umożliwienia spełnienia obowiązku kontroli przez dyrektorów wymienionych szkół, wójt gminy jest obowiązany do przekazania im informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 2 ustawy o systemie oświaty obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. Tak więc tylko w tym okresie realizacja obowiązku szkolnego bądź też obowiązku nauki podlega kontroli administracyjnej.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)