Do 14 listopada zainteresowane samorządy mogą jeszcze składać odwołania. Ostateczna lista będzie ogłoszona 29 listopada - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka wojewody podlaskiego Joanna Gaweł. Listy zakwalifikowanych inwestycji trafią potem do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, które do 20 grudnia zaakceptuje ostateczne zestawienie.
Ze wstępnej listy rankingowej wynika, że w 2014 r. w Podlaskiem zrealizowanych zostanie 12 inwestycji, z czego pięć na drogach powiatowych i siedem na gminnych. Łącznie to pond 26,4 km dróg.
"To bardzo wstępne przymiarki, ponieważ po pierwsze samorządy mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia i lista może się zmienić. Po drugie – zawsze po przetargach są oszczędności i dochodzą jeszcze kolejne 3-4 zadania z listy. Można więc założyć, że ostatecznie w przyszłym roku przebudowanych będzie około 40 km dróg lokalnych" - podkreśla w komunikacie Gaweł.
Szansę na dofinansowanie mają projekty o istotnym znaczeniu dla podnoszenia bezpieczeństwa na drogach. Istotne kryteria to również: spójność drogi lokalnej z drogami o wyższej kategorii, znaczenie komunikacyjne drogi dla rozwoju obszarów wiejskich, poprawa dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych czy instytucji publicznych.
Urząd Wojewódzki ocenia, że każdego roku zainteresowanie samorządów środkami na dogi lokalne jest w Podlaskiem bardzo duże i wszyscy by chcieli, by pieniędzy było znacznie więcej. Teraz samorządy złożyły łącznie 107 wniosków na dotacje na budowę, przebudowę czy modernizację w sumie 244 km dróg w regionie. Wartość tych inwestycji to 224,8 mln zł. Samorządy chciałyby pozyskać na te prace 110 mln zł. 14 wniosków odrzucono, bo nie spełniały wymogów formalnych.
W 2015 roku Podlaskie ma mieć w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych ponad 57 mln zł. W 2012 roku było to 28,5 mln zł. Od oczątku funkcjonowania programu, czyli od 2009 roku w Podlaskiem przebudowano ponad 660 km dróg lokalnych; z budżetu państwa przeznaczono na ten cel 200 mln.
W 2013 roku realizowano 37 inwestycji, w ramach których powstało 60,7 km dróg. Z budżetu państwa pochodziło na ten cel 28,5 mln zł. Drugie tyle dołożyły gminy i powiaty.