Za przyjęciem przyszłorocznego budżetu głosowało 19 radnych, a 11 - przeciwko.
W 2014 roku deficyt ma wynieść nieco ponad 88 mln zł. Z UE do budżetu ma wpłynąć 472 mln zł.
Budżet poparła rządząca koalicja PO-PSL w sejmiku oraz radni SLD. Przeciwni byli radni PiS, którzy już wcześniej zapowiadali, że nie poprą budżetu, bo deficyt jest ich zdaniem zbyt wysoki.
Dochody mają być najwyższe w historii regionu za sprawą środków unijnych. Jak wcześniej podkreślali marszałek województwa Jarosław Dworzański i skarbnik Henryk Gryko, kończyć się będą duże projekty dofinansowane z UE, które realizuje wojewódzki samorząd. Unijne pieniądze to wciąż główny impuls rozwojowy województwa.
Jednym z największych projektów dofinansowanych z UE jest budowa sieci szerokopasmowego internetu (program Rozwój Polski Wschodniej). Z tego samego programu pochodzą środki na budowę ścieżek rowerowych. Samorząd realizuje również kilka dużych projektów informatycznych: m.in. e-zdrowie oraz wdrażanie usług elektronicznych dla mieszkańców w samorządach lokalnych. Te projekty są dofinansowane z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Marszałek apelował do opozycji, by mimo braku akceptacji dla planów finansowych regionu na 2014 r., pomagała władzom realizować budżet.
Marek Komorowski z PiS uważa, że za sprawą budżetu na 2014 r. region nie dokona żadnego skoku w rozwoju. Podkreślał m.in., że obecny deficyt może niekorzystnie oddziaływać na budżety w przyszłych latach.
Deficyt ma być pokryty z kredytu. Skarbnik województwa przekonywał już wcześniej, że deficyt może być niższy i "nie jest taki straszny dla budżetu województwa", gdyż w poprzednich latach były nadwyżki. Bieżące zadłużenie województwa wynosi ok. 20 mln zł, zaś planowane zadłużenie na 2014 r ma sięgnąć 89,65 mln zł.
Z budżetu na 2014 r. na inwestycje przeznaczono 538 mln zł, czyli 58,8 proc. wydatków.
Na transport i łączność ma być wydanych 380 mln zł, na drogi wojewódzkie 246,7 mln zł, bieżące remonty dróg (bez inwestycji) 30 mln zł. Nie zmieni się natomiast wysokość dotacji na kolejowe przewozy regionalne - 15,5 mln zł (obowiązująca obecnie umowa z Przewozami Regionalnymi obejmuje również 2014 r.) Na szerokopasmowy internet zaplanowano 90,5 mln zł, 76,7 mln zł na ochronę środowiska, 73,5 mln zł na szpitale, 40,7 mln zł na kulturę (w tym 13 mln zł na Operę i Filharmonię Podlaską - to tyle samo, co w 2013 r.)