Odpowiedź
Dopuszczalne jest zwiększenie określonej w instrukcji obsługi samochodu normy zużycia paliwa ze względu na trudne warunki atmosferyczne np. niskie temperatury w okresie zimowym.
Uzasadnienie
Rozliczenie zużycia paliwa przez kierowców będących pracownikami jednostki odbywa się na podstawie dowodów i według zasad określonych we własnym zakresie przez kierownika jednostki z uwzględnieniem przyjętych do stosowania zasad rachunkowości. Kontrola zużycia polega na porównaniu faktycznie zużytego paliwa z dopuszczalną wielkością zużycia określonego według norm zużycia ustalonych przez kierownika jednostki dla każdego pojazdu. Normy zużycia zatwierdzone przez kierownika jednostki stanowią podstawę rozliczenia kierowców. Ogólną ilość paliwa, którą każdy pojazd mógł zużyć w okresie rozliczeniowym oblicza się przyjmując liczbę przejechanych w tym okresie przez niego km, pomnożoną przez dopuszczalną normę zużycia paliwa na 100 km. Jeżeli rzeczywiste zużycie paliwa okaże się większe od wielkości określonej normą, mamy do czynienia z nadmiernym zużyciem. Natomiast niższe faktyczne zużycie paliwa od określonego dopuszczalną normą dla każdego pojazdu oznacza oszczędność. W sprawie stwierdzonych różnic decyzję podejmuje kierownik jednostki, który może obciążyć kierowcę nadmiernym zużyciem lub uznać to zużycie za usprawiedliwione.
Zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym , wójt (burmistrz, prezydent miasta) kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Oznacza to, iż kierownik jednostki samorządu terytorialnego może ustalić instrukcję prowadzenia gospodarki samochodowej, w której ustanawia normy zużycia dla poszczególnych samochodów użytkowanych w jednostce. Może ustanowić także przypadki podwyższenia norm zużycia paliwa, jak np.:
- ciągnięcie przyczepy,
- rozruch,
- praca na postoju,
- utrudnione warunki eksploatacji,
- utrudnione warunki atmosferyczne np. niskie temperatury.
Wójt ustalając normę zużycia paliwa może posiłkować się badaniem zużycia paliwa, które przeprowadza autoryzowana stacja obsługi lub uprawniony rzeczoznawca lub przyjąć normą zużycia paliwa określoną przez producenta w instrukcji obsługi. W większości jednostek przyjęto zasadę, że uznaje się dopuszczalne przekroczenie ustalonej normy zużycia paliwa w granicach 10% w przypadku niskich temperatur. Ponadto szczególne okoliczności uzasadniające przekroczenie normy zużycia paliwa, każdorazowo na wniosek kierowcy, kierownik jednostki rozpatruje indywidualnie.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Podczas zimy można zwiększyć normy zużycia paliwa szkolnego busa
Czy ze względu na trudne warunki atmosferyczne (niskie temperatury, górzysty teren) można zwiększyć fabryczną normę zużycia paliwa przy dowozie młodzieży do szkół autobusem? Jakie należy zgromadzić dokumenty?