Z dniem 15 lutego 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie deklaracji na podatek od środków transportowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 221) . Rozporządzenie określa dokładnie format elektroniczny deklaracji na podatek od środków transportowych, układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, sposób przesyłania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone deklaracje.
Celem nowych przepisów jest umożliwienie jednostkom samorządu terytorialnego wykorzystywania systemu bezpłatnej obsługi deklaracji na podatek od środków transportowych składanych drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP). W przeciwieństwie do dotychczas obowiązujących przepisów, rozporządzenie dopuszcza możliwość opatrzenia deklaracji podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (dotychczas deklaracje mogły zostać opatrzone jedynie bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu).
Nowe przepisy oddziaływać będą na samorządowe organy podatkowe (wójtów, burmistrzów, prezydentów miast), w tych jednostkach samorządu terytorialnego, w których rada gminy wprowadziła, w drodze uchwały, możliwość składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej deklaracji na podatek od środków transportowych. Ponadto nowa regulacja prawna wpłynie na sytuację podatników korzystających z możliwości składania deklaracji w formie elektronicznej.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie deklaracji na podatek od środków transportowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 221)