Czy związek międzygminny może być traktowany jako jednostka samorządu terytorialnego i korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych?

Odpowiedź


Zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym , do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, przy czym prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. Związek korzysta wiec z takich praw, jakie przysługują gminom, w tym w zakresie zasad opodatkowania. W przypadku gmin do ich obsługi ustawodawca określił zadania i kompetencje jednostek budżetowych, które na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , zwolniono z podatku.

Związek gminny powołany w trybie określonym w rozdziale 7 ustawy o samorządzie gminnym dla realizacji swoich celów statutowych może, moim zdaniem, analogicznie jak gminy powoływać wewnętrzne jednostki w szczególności w formie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego. Jednostki "wewnętrzne" realizujące określone zadania np. z zakresu administrowania wysypiskiem śmieci czy oczyszczalnią ścieków będą opodatkowane podatkiem dochodowym na zasadach właściwych dla wybranej formy prawnej. Reasumując związek międzygminny w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym winien być traktowany jak gmina z konsekwencją zwolnienia z obowiązku podatkowego z zastrzeżeniem braku możliwości rozszerzania wprost zwolnienia podatkowego na tworzone przez związek międzygminny jednostki wykonawcze.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja

Przydatne matriały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)