Obecnie kryterium najniższej ceny jest traktowane przez ustawodawcę w sposób szczególny. Jest ono brane pod uwagę za każdym razem, a w praktyce stanowi nie raz jedyne kryterium wyboru oferty. Taka praktyka szkodzi rynkowi i gospodarce. Co zrobić, by nie popełnić tych samych błędów, które doprowadziły do upadłości dziesiątki firm oraz nie zmarnować szansy związanej z nową perspektywą UE 2014-2020 dyskutowali eksperci:
- Marek Goliszewski – prezes Business Centre Club,
- Krzysztof Kwiatkowski – prezes Najwyższej Izby Kontroli,
- Adam Szejnfeld – poseł, przewodniczący sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych,
- Dariusz Piasta – wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,
- Tomasz Rudnicki – zastępca dyrektora generalnego GDDKiA,
- Aleksander Wołowiec – członek zarządu, dyrektor ds. przygotowania realizacji nowej perspektywy finansowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA,
oraz przedstawiciele branży budowlanej.
Business Centre Club rekomenduje następujące zmiany:
- ustawowe zdefiniowania pojęcia „rażąco niskiej ceny”;
- odejście od stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium wyboru wykonawcy;
- w przypadku inwestycji infrastrukturalnych o dużej wartości potrzeba wprowadzenia przetargów wielostopniowych z etapem właściwej prekwalifikacji i wykluczania z nich wykonawców oferujących rażąco niską cenę;
- w przypadku inwestycji, które będą eksploatowane w długim czasie, wprowadzenie kategorii najniższego kosztu;
- wprowadzenie do kontraktów możliwości waloryzacji ceny na podstawie wskaźnika GUS;
- wprowadzenie możliwości aneksowania kontraktów o wartość niezbędnych robót dodatkowych nieobjętych zamówieniem, a których wykonanie jest niezbędne do realizacji zamówienia;
- wyeliminowanie z przetargów firm, które nie posiadają niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia (wiedzy, doświadczenia, środków finansowych);
- wprowadzenie obowiązku korzystania przez wykonawcę z zasobów firm, które udzieliły wykonawcy referencji na etapie ubiegania się wykonawcy o zamówienie, a w przeciwnym przypadku odstąpienia od podpisania umowy lub jej zerwania;
- ustalenie jednolitego wzorca umowy podobnego do tego, który stosowany jest w innych krajach Unii Europejskiej.