Ustawa p.z.p. nie przewidziała obowiązku aktualizacji planu zamówień publicznych.
Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. zamawiający po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu finansowego zgodnie z obowiązującymi zamawiającego przepisami, statutem lub umową, a w przypadku zamawiających, którzy nie sporządzają planu finansowego – raz w roku, może przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieścić na stronie internetowej w miejscu wyodrębnionym dla zamówień, zwanym dalej „profilem nabywcy”, wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych.
Ustawodawca w omawianym przepisie użył słowa „może” co prowadzi do wniosku, że umieszczenie wstępnego ogłoszenia informacyjnego nie należy do obowiązków zamawiającego, a związane jest z jego uznaniowością i dobrą wolą w tym względzie. Taka konstrukcja przepisu stanowi pochodną orzecznictwa na gruncie prawa wspólnotowego.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 26.09.2000 r., C-225/98 uznał bowiem, że obowiązkowa publikacja wstępnego ogłoszenia o planowanych zamówieniach w prawie wspólnotowym ma miejsce tylko w przypadku zamiaru skorzystania z możliwości skrócenia terminów składania ofert. Trybunał tym samym przyjął, że wyłącznie od decyzji zamawiającego zależy publikacja tego ogłoszenia. Jest to ogłoszenie, które odróżnić należy od planów postępowań o udzielenie zamówień, o których mowa w art. 13a p.z.p.
Ustawodawca w odniesieniu do ogłoszenia o planowanych ogłoszeniach, jak i planowanych postępowaniach o udzielenie zamówień nie nałożył na zamawiającego obowiązku bieżącej ich aktualizacji. W związku z tym, ewentualna rezygnacja z udzielenia zamówienia lub zmiana terminów nie oznaczają automatycznie konieczności wprowadzenia stosownych zmian w planie.
Wszelkie zastrzeżenia podmiotów kontrolujących powinny być oparte na podstawie prawnej, z której wynika obowiązek wykonania przez zamawiającego danej czynności, a której niedopełnienie zostało stwierdzone podczas kontroli.
Zamawiający umieszcza w planie zamówienia, w których występować będzie jako zamawiający w rozumieniu postanowień p.z.p., a jednocześnie będą one spełniały definicję „zamówienia publicznego”. W myśl art. 2 pkt 13 zamówieniem publicznym jest umowa odpłatna zawierana między zamawiającym, a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Jak wynika z pytania to powiat, a nie gmina będzie zamawiającym w odniesieniu do niektórych umów, a zatem nie ma potrzeby umieszczania tych pozycji w planie zamówień.