Jak powinno wyglądać i co powinno zawierać sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego gminnego centrum kultury?
Odpowiedź
W zależności od specyfiki instytucji, wymagań organizatora jak i inwencji samego kierownictwa instytucji, plan finansowy instytucji kultury może mieć różną strukturę jak i zawartość merytoryczną.
Sprawozdania okresowe jak i roczne winny więc odnosić się wprost do oceny stopnia realizacji poszczególnych jego elementów tak, aby na podstawie sprawozdania organizator miał możliwość obiektywnej oceny funkcjonowania instytucji a w szczególności efektywności wykorzystania dotacji organizatora i powierzonego jej pieczy mienia publicznego.
Uzasadnienie
W praktyce brak jest jakichkolwiek szczegółowych przepisów, które określałyby szczegółowość czy w ogóle strukturę informacji przedkładanych organizatorowi (zarządowi jednostki samorządu terytorialnego) o jakiej chodzi w art. 265 ustawy o finansach publicznych - dalej u.f.p.
W myśl art. 265 u.f.p. instytucje kultury jako jednostki wymienione w art. 9 pkt 13 u.f.p. , przedstawiają właściwemu zarządowi jednostki samorządu terytorialnego:
- informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za pierwsze półrocze, uwzględniającą w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych,
- sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki, w szczegółowości nie mniejszej niż w planie finansowym.
Z kolei w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406) określono, iż podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)