Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie stwierdziła, iż środki finansowe wydane w latach 2011-2015, które opiewają na miliardy złotych w znacznej mierze przysłuzyły się bardziej spółkom kolejowym niż pasażerom. W ramach Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych na modernizację 3300 km linii kolejowych przeznaczono ponad 22,7 mld zł.
Jak czytamy w "DGP" do końca 2015 r. nie dokończono aż 73 ze 153 projektów. Przewoźnik nie zmodernizował 490 km linii kolejowych, 635 obiektów inżynieryjnych, 185 peronów oraz 74 skrzyżowań. Zbyt wolne tempo przeprowadzanych postępowań prowadzi również do tego, iż nie są do końca wykorzystywane atuty zakupionych pendolino. Dodatkowo, Izba zaznacza, że PKP PLK straciły 11,3 mld zł z dofinansowania unijnego ze względu na niewykorzystanie ich w terminie.
Z raportu wynika, że przewoźnik ma problemy w szczególności z realizacją projektów o znacznej wartości. Izba wskazuje na brak odpowiedniego przygotowania do sprawnej i terminowej realizacji zadań. Łącznie prawie 80 mln zł dodatkowych kosztów poniosły PKP PLK ze względu na chociażby nieterminowe zapłaty roszczeń podwykonawców oraz płatności dla wykonawców.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej z książki | |
Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz
|