Zgodnie z umową podpisaną w czwartek w Gdańsku pierwsze pojazdy mają się pojawić w grudniu tego roku. Wszystkie pojazdy mają być przekazane do eksploatacji do połowy 2019 roku. Umowę na dostawę piętnastu nowych tramwajów podpisali: prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje – Maciej Lisicki oraz Danuta Gierdziejewska – wiceprezes zarządu ds. ekonomicznych, a ze strony PESA Bydgoszcz SA - Robert Szot, dyrektor marketingu.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem to ponad 138 mln zł. 85 proc. kosztów zakupu zostanie sfinansowane z funduszy unijnych.
„Nowe tramwaje zapewnią motorniczym lepsze warunki pracy, a pasażerom komfortowe przejazdy” - mówił podczas podpisania umowy prezydent Paweł Adamowicz. Zaznaczył, że „nowy tabor to też mniejsza awaryjność”.
Przypomniał, że w mieście – oprócz zakupu taboru - budowane są nowe linie i modernizowane istniejące torowiska. „Tramwaj jest nie tylko komfortowym i bezpiecznym środkiem transportu, ale też ekologicznym, a Gdańsk chce być jednym z liderów miast niskoemisyjnych” – podkreślił Adamowicz.
PESA Bydgoszcz ma dostarczyć piętnaście wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych o długości do 32,5 m. Każdy z pojazdów ma pomieścić 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, mają mieć wydzieloną powierzchnię dla wózków, inwalidzkich i dziecięcych.W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille'a.
Dodatkowo każdy nowy tramwaj ma być wyposażony w defibrylator AED, który ma się znajdować w kabinie motorniczego. Pojazdy mają być klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring wewnętrzny, system informacji pasażerskiej i w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.
Dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA, Robert Szot zwrócił uwagę, że w zamówionych tramwajach znajdą się również miejsca na rowery. Powiedział, że po raz pierwszy wprowadzone będzie takie udogodnienie dla cyklistów. Zaznaczył, że producent z Bydgoszczy jest już po raz trzeci dostawcą taboru dla Gdańska.
Tramwaje są kupowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A, na realizację którego miasto otrzymało dofinansowanie unijne w łącznej wysokości 268 mln zł. Projekt będzie realizowany do końca 2020 r. Celem Projektu jest stworzenie i utrzymanie systemu transportu zbiorowego.
W ramach Projektu, realizowanego od 2002 r., mają powstać linie tramwajowe w ul. Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej a przebudowane mają być w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Ma też powstać ponad 60 nowych wiat przystankowych i ponad 80 tablic informacji pasażerskiej.
W przyszłym roku na ulice Gdańska ma też wyjechać 46 nowych autobusów. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła przetarg na dostawę miejskich autobusów niskopodłogowych. Oferty można składać do 8 marca 2018 r. (PAP)