Podstawą do zawierania umów o współpracy pomiędzy gminą a partnerem prywatnym jest art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) – dalej u.s.g., który przekazuje gminom kompetencje do działania w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami dla innych podmiotów. Zadania te dotyczą zaspokajania zbiorowych potrzeb w różnych dziedzinach funkcjonowania społeczności lokalnej. Przepis art. 7 ust. 1 u.s.g. zawiera przy tym katalog rodzajów spraw należących do tej kategorii działań. Odpowiednie ustawy określają zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym. Tą szczególną ustawą jest ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g., określająca obowiązkowe zadania własne gmin w zakresie utrzymania czystości i porządku na swoim terenie oraz tworzenia niezbędnych warunków do ich utrzymania, w tym budowy, utrzymania lub eksploatacji regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK).


W tym miejscu należy przytoczyć art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego (w tym gminy) mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych – z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub odpowiednio, przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm.) – dalej u.p.p.p., przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.) – dalej u.k.r.b., przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) – dalej u.p.z.p. Przepis ten wyraźnie określa, że powierzanie realizacji zadań publicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego podmiotowi prywatnemu może odbywać się w różnych formach. Potwierdzeniem tego jest treść art. 3a u.u.c.p.g. Dopiero gdy żaden z trybów tam wskazanych nie doprowadzi do wyłonienia podmiotu zewnętrznego, który będzie realizował inwestycję, gmina będzie mogła zrealizować ją samodzielnie. Warunkiem faktycznego wyłonienia partnera do realizacji zadania własnego w sposób określony w art. 3a u.u.c.p.g. jest prawidłowe zastosowanie wskazanych trybów, co w przypadku u.p.p.p. czy u.k.r.b.u. wcale nie jest proste.

Artykuł pochodzi z Serwisu Środowisko>>>