Zapewnienie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych to wynikający z ustawy o drogach publicznych obowiązek zarządcy drogi. Jednak ustanowienie dodatkowych przywilejów dla takich kierowców leży już wyłącznie w gestii danej jednostki samorządu terytorialnego. Dobrowolność tego typu regulacji w praktyce powoduje, że niepełnosprawny kierowca udający się do innego miasta ma problemy z określeniem gdzie może parkować za darmo, a gdzie nie traktowany jest na równi z innymi uczestnikami ruchu.

Inne zasady parkowania niepełnosprawnych w każdym mieście

Samorządy nie wypracowały jednolitego rozwiązania dla problemu parkowania osób niepełnosprawnych w strefach płatnego parkowania. Są miasta gdzie posiadanie europejskiej karty parkingowej (tzw. niebieskiej) wystarcza niepełnosprawnemu do bezpłatnego postoju w dowolnym miejscu. W innych samorządach niepełnosprawnym kierowcom nie przysługują żadne dodatkowe przywileje i gdy przeznaczone dla nich miejsca parkingowe są zajęte muszą opłacić pełną opłatę. Są też rozwiązania pośrednie, przykładowo w Lesznie niepełnosprawni mogą parkować za darmo, jednak dopiero po wykupieniu tzw. zielonej karty (miesięczny koszt abonamentu to 10 zł). Z kolei w Warszawie też potrzeba wyrobić dodatkową kartę N+, ale wtedy za parkowanie się nie płaci.


Przepisy dotyczące niepełnosprawnych kierowców powinny zostać ujednolicone

Mnogość rozwiązań i fakt, że informacje o wybranych przez samorząd zasadach nie są zazwyczaj dostępne na parkingach, powoduje, że niepełnosprawni nie wiedzą jakie regulacje obowiązują w danym mieście. Dlatego zdaniem Ryszarda Stefańskiego, prawnika z Uczelni Łazarskiego, przepisy dotyczące niepełnosprawnych kierowców powinny zostać ujednolicone. – Miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych zawsze jest za mało, ponieważ często parkują na nich kierowcy do tego nieuprawnieni. Jednak by jakoś rozwiązać ten problem i zlikwidować niejednolite regulacje, najprościej byłoby zmienić przepisy ustawy o drogach publicznych – uważa ekspert. Stefański proponuje by w art. 13 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dodać niepełnosprawnych jako osoby zwolnione z opłat za parkowanie.

Europejskich kart parkingowych wydano więcej niż uprawnionych

W innym świetle sprawę stawia Sławomir Piechota, który zauważa, że europejskich kart parkingowych wydano więcej niż uprawnionych do jej posiadania. Zdaniem posła wystarczy wprowadzenie terminowości kart i możliwość wprowadzenia okresowej weryfikacji ich posiadaczy. Piechota proponuje stworzenie centralnego rejestru, który pozwoli m.in. na automatyczne unieważnienie osoby, która zmarła. Same blankiety powinny być jego zdaniem lepiej zabezpieczone przed sfałszowaniem.

W opinii Piechoty, który jest współautorem projektu nowelizacji kodeksu drogowego, być może po wejściu w życie zaproponowanych przez niego regulacji problem dodatkowych przywilejów dla niepełnosprawnych sam się rozwiąże.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna