Celem naczelnym postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest doprowadzenie do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończenie postępowania jego unieważnieniem. Zdaniem Izby, w świetle literalnego brzmienia przepisów art. 146 Prawa zamówień publicznych , możliwość unieważnienia postępowania przez zamawiającego z powołaniem się na wpływ nieprawidłowości postępowania na ważność umowy, została przez ustawodawcę znacząco ograniczona, co wskazuje na konieczność daleko idącej ostrożności przy powoływaniu się przez zamawiającego na inne podstawy, niż wskazane w art. 146 ust. 1 Prawa zamówień publicznych Tym samym należy uznać, że niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca klauzuli generalnej z art. 146 ust. 6 Prawa zamówień publicznych , która pozwalałaby zamawiającemu na unieważnienie postępowania z powołaniem się na jakąkolwiek wadę postępowania, co mogłoby zagrażać przestrzeganiu zasady prowadzenia postępowania z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, szczególnie w sytuacji, gdy stwierdzenie wady postępowania miało miejsce po ujawnieniu listy wykonawców lub po dokonaniu oceny ofert.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
Ostrożnie z interpretacją art. 146 ust. 6 Prawa zamówień publicznych
Choć przepis art. 146 ust. 6 Prawa zamówień publicznych zawiera klauzulę generalną to zakresu zastosowania tego przepisu nie można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - uznała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 24 sierpnia 2011 r. (KIO 1698/11).