W ramach funkcjonującej struktury organizacyjnej na czele Urząd Audytu Samorządu Lokalnego stoi Dyrektor Audytu , któremu podlegają Główni Audytorzy, Audytorzy, Asystenci Audytorów oraz pracownicy sekretariatu . Osoba wybierana na stanowisko Dyrektora Audytu powinna charakteryzować się wieloletnim doświadczeniem w przeprowadzaniu kontroli funkcjonowania lokalnej administracji. Do jego zadań należy przede wszystkim:
1) organizowanie i kierowanie pracą urzędu, w tym w szczególności rozdysponowywanie środków finansowych na poszczególne zadania,
2) zlecanie lokalnym audytorom przeprowadzenia kontroli określonych podmiotów,
3) doradzanie właściwemu ministrowi w zakresie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów. Jeżeli zaś chodzi o lokalnych audytorów, to mogą nimi zostać osoby będące członkami powszechnie uznawanych towarzystw rachunkowości. Podstawowym celem działalności audytorów jest wydawanie opinii na temat prawidłowości sprawozdań finansowych określonych podmiotów publicznych, jak również spełniania przez dane jednostki wymogów zawartych w raportach Value for Money (koncepcja „najlepszej relacji wartości do ceny”).
W tym celu kontrolują oni sprawozdania finansowe danych jednostek, proces ich przygotowywania, właściwości stosowanego tam systemu finansowego, w tym również systemu przeciwdziałania defraudacji środków pieniężnych oraz zgodność transakcji finansowych z obowiązującym prawem. Jednocześnie Kodeks Praktyk Audytorskich uszczegóławia poszczególne etapy przeprowadzanej kontroli. Po przeprowadzeniu kontroli sprawozdań finansowych określonych podmiotów publicznych lokalni audytorzy wydają opinię na dany temat lub publikują raport z wykonanych prac.
Dla przykładu w następstwie przeprowadzenia audytu sprawozdań finansowych (do 31 grudnia 2004 roku) w miejscowości Cork, opublikowano 5-cio stronicowy raport końcowy, składający się z 9-ciu paragrafów (wstęp, przegląd finansowy, środki trwałe, trwające prace i wstępne wydatki, dłużnicy, rezerwy, inne sprawy, transakcje kapitałowe, podziękowanie). Poszczególni lokalni audytorzy działają w obrębie ściśle określonego okręgu. W Republice Irlandii można wyróżnić 22 tego typu obszary, które grupuje się dodatkowo w 4 regiony, tj. region Zachodni, region Południowy i dwa regiony Wschodnie. Jednocześnie w dymensji regionalnej odpowiedzialność za kontrolę głównych podmiotów sprawują wspomniani Główni Audytorzy. W sierpniu 2006 roku w Urzędzie Audytu Samorządu Lokalnego zatrudnionych było: 1 Dyrektor Audytu, 6 Głównych Audytorów, 19 Audytorów, 10 Asystentów Audytora oraz 2 pracowników sekretariatu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że pracownicy Urzędu Audytu Samorządu Lokalnego zatrudniani zostają w oparciu o rekrutację zewnętrzną i charakteryzują się doświadczeniem zdobytym wcześniej w różnych gałęziach przemysłu, instytucjach doradczych oraz administracji publicznej.