Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Opóźnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego skutkujące tym, że w pierwotnym terminie wynikającym z SIWZ nie można rozpocząć realizacji zamówienia, nie jest w ocenie Autora wadą postępowania, powodującą konieczność unieważnienia postępowania.
Unieważnienie postępowania jest czynnością, którą może dokonać wyłącznie zamawiający i wyłącznie w sytuacji wystąpienia, co najmniej jednej z przesłanek wymienionych w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. Decyzja o unieważnieniu postępowania godzi w interesy wykonawców zainteresowanych zamówieniem, stąd obowiązkiem zamawiającego jest starannie przeanalizować, czy sytuacja będąca powodem unieważnienia faktycznie wypełnia przesłanki ustawowe z art. 93 p.z.p. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 czerwca 2008 r. (KIO/UZP 528/08)).
Nie każda wada postępowania prowadzi do jego unieważnienia >>
Jedną z przesłanek powodujących konieczność unieważnienia postępowania, o której jest mowa w art. 93 ust. 1 p.z.p. jest sytuacja, kiedy postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p.). Zgodnie z tą przesłanką zamawiający może unieważnić postępowanie, jako obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, kiedy są spełnione razem następujące przesłanki: a) wada postępowania musi być do tego stopnia istotna, że nie da się jej usunąć, nie da się konwalidować postępowania, musi być nieusuwalna, b) wada powoduje, że nawet gdyby umowa została zawarta pomimo niej, to i tak byłaby względnie nieważna (podlegałaby unieważnieniu).
Pomiędzy istnieniem takiej wady a niemożnością zawarcia umowy niepodlegającej unieważnieniu musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 maja 2008 r. (KIO/UZP 461/08)). Należy zauważyć, iż wada postępowania, która może być przyczyną jego unieważnienia zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p., musi mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie powodujący, iż umowa zawarta w wyniku takiego postępowania będzie wskutek wystąpienia wady podlegała unieważnieniu.
Unieważnienie postępowania to nie arbitralna decyzja zamawiającego >>
Opóźnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego skutkującego tym, że w pierwotnym terminie wynikającym z SIWZ nie można rozpocząć realizacji zamówienia, nie jest w ocenie Autora wadą postępowania, powodującą konieczność unieważnienia postępowania. Wada ta nie ma charakteru nieusuwalnego (termin rozpoczęcia realizacji zamówienia można przesunąć) i jednocześnie nie można powiedzieć, że umowa zawarta w wyniku takiego postępowania będzie wskutek wystąpienia wady podlegała unieważnieniu. Podobnego zdania jest KIO, która w jednym z wyroków wskazała, że jeśli termin początkowy wykonania zamówienia określony przez zamawiającego z przyczyn związanych z trwającą procedurą odwoławczą nie może zostać dotrzymany nie oznaczało to, że nie ma możliwości zawarcia i wykonana umowy o zamówienie publiczne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 kwietnia 2010 r. (KIO/UZP 481/10)).
Na przyszłość Autor sugeruje, termin rozpoczęcia i zakończenia zamówienia nie określać w specyfikacji datą kalendarzową, tylko ilościami dni, tygodni lub miesięcy liczonych od daty zawarcia umowy w sprawie zamówienia. Wtedy opóźnienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie będą powodowały, że termin rozpoczęcia zamówienia nie będzie możliwy, skoro jest on uzależniony od podpisania umowy i dopiero od tego faktu liczy się termin realizacji zamówienia określony w danych jednostkach czasu.