Na złożenie przez oferentów dokumentacji olsztyński ratusz czeka do 19 grudnia.
Na swojej stronie internetowej urząd podał, że zwycięzca przetargu od dnia podpisania umowy będzie miał półtora roku na zaprojektowanie i zbudowanie zajezdni; w ciągu pół roku wykonawca będzie musiał zaprezentować projekt, a w ciągu 10 miesięcy przedstawić tzw. projekt wykonawczy.
Zajezdnia tramwajowa ma powstać na terenie obecnej bazy miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Kołobrzeskiej. Wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej zaplanowano budowę toru dojazdowego. "Będzie to tzw. tor techniczny - tramwaje będą nim kursować tylko podczas wyjazdów z zajezdni i zjazdów do niej, a na mniej więcej kilometrowej trasie nie będzie przystanków" - poinformował ratusz.
W samej zajezdni ma się znaleźć 18 zadaszonych miejsc postojowych (na początku w Olsztynie będzie 15 tramwajów, wolne miejsca mają być zapasowe), a także hala warsztatowa, tor testowy i budynek administracyjny.
Kosztów projektu i budowy zajezdni nie podano.
Przetarg na projekt i budowę zajezdni tramwajowej jest kolejnym, jaki olsztyński ratusz ogłosił po przejęciu prowadzenia inwestycji od hiszpańskiej firmy FCC, która miała w tym mieście zaprojektować i zbudować linie tramwajowe. Miasto w sierpniu zerwało umowę z tą firmą, uznając, że nieterminowo realizuje ona zadanie - Hiszpanie wykonali wówczas 4,6 proc. prac, podczas gdy harmonogram przewidywał, iż gotowych powinno być 67 proc. robót budowlanych. Od tamtej pory prace stanęły w miejscu, a ratusz ogłaszał przetargi na mniejsze zadania - np. na skończenie planów projektowych kilku odcinków linii tramwajowych.
Tramwaje mają powrócić po 50 latach przerwy na ulice Olsztyna do końca 2015 roku; inwestycja jest realizowana w 85 proc. ze środków unijnych z programu Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy linii szacowany jest na 250 mln zł.
Linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w mieście. Połączą najbardziej odległe dzielnice Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim, a także Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków. Od tej trasy w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki. Rozbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Przewiduje on także zakup tramwajów, budowę buspasów oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.