Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka ratownika OSP oraz kandydata na strażaka ratownika OSP. Akt ten został zaskarżony przez prokuratora rejonowego, który zarzucił niewłaściwe ustalenie wysokości ekwiwalentu.
Zasady ustalania ekwiwalentu określa ustawa
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, który wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (dalej jako: ustawa), wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy. Wysokość tego świadczenia nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski” przed dniem ustalenia ekwiwalentu. Nalicza się go za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP - za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia.
Zobacz w LEX: Charakter prawny ekwiwalentu strażackiego > >
Trzeba wskazać konkretną kwotę
Sąd podkreślił, że posługując się terminologią przyjętą przez ustawodawcę należy odróżnić "ustalenie wysokości ekwiwalentu" od "naliczenia wysokości ekwiwalentu". Ustalenie wysokości ekwiwalentu należy do rady gminy, która w uchwale podjętej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy ma obowiązek określić kwotową wysokość stawki. Natomiast naliczenie wysokości ekwiwalentu ma charakter konkretny oraz wtórny. Jest to działanie podejmowane wobec konkretnego strażaka polegające na przemnożeniu ustalonej stawki ekwiwalentu przez liczbę godzin poświęconych na realizację zadań. WSA wskazał, że ustalenie wysokości ekwiwalentu powinno więc polegać na wskazaniu konkretnej kwoty pieniężnej. Powołanie się na 1/200 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, nie spełnia warunku z art. 15 ust. 2 ustawy.
Zobacz wzór dokumentu w LEX: Uchwała w sprawie ekwiwalentu pieniężnego dla ratownika OSP > >
Cena promocyjna: 134.1 zł
|Cena regularna: 149 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 111.74 zł
Stwierdzono nieważność zaskarżonej uchwały
WSA zwrócił uwagę, że podejmując akty prawa miejscowego na podstawie normy ustawowej, organ musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny między tym aktem a ustawą. Jeżeli więc rada gminy wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu, to mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji, czyli z istotnym naruszeniem prawa. Sąd podkreślił, że jako istotne naruszenie prawa rozumie się uchybienie prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym. Na gruncie niniejszej sprawy, sporny akt bezspornie pozostawał w wyraźnej sprzeczności z art. 15 ust. 2 ustawy. Mając powyższe na uwadze, WSA stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Wyrok WSA w Olsztynie z 19 grudnia 2024 r., sygn. akt II SA/Ol 804/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.