Osoby prawne straciły zatem możliwość ograniczenia ponoszonych przez siebie kosztów korzystania z gruntu poprzez nabycie własności nieruchomości za korzystną cenę w drodze przekształcenia użytkowania wieczystego we własność.
Począwszy od 9 października 2011 roku w wyniku nowelizacji Ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości osoby prawne (poza kontrolowanymi przez Skarb Państwa i samorządy) będące w dniu 13 października 2005 roku użytkownikami wieczystymi nieruchomości mogły wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności. Uprawnienie do wystąpienia z takim żądaniem przysługiwało również ich następcom prawnym. Przekształcenia mogły się domagać również te podmioty, które nabyły prawo użytkowania wieczystego powstałe przed dniem 13 października 2005 roku.
Przekształcenie następowało na korzystnych dla osób prawnych warunkach – z reguły koszt przekształcenia w wypadku nieruchomości o przeznaczeniu komercyjnym mieścił się w granicach 30-45% wartości nieruchomości. Biorąc pod uwagę, że opłata roczna za użytkowanie wieczyste takich nieruchomości wynosi 3% wartości nieruchomości, przekształcenie szybko się zwracało.
Samorządowcy wielokrotnie wyrażali stanowisko, że możliwość żądania przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na tak korzystnych dla użytkowników wieczystych warunkach, stanowi ingerencję w prawo własności jednostek samorządu terytorialnego.