Zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, jest obowiązany również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i odpadów z remontów. Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , zezwolenie na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, powinno określać m.in.: wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem, rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości oraz sposób postępowania z poszczególnymi rodzajami odpadów komunalnych. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest uprawniony do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem, co wynika bezpośrednio z art. 8b ust. 1, a w sytuacji, gdy przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie, nie wypełnia określonych w nim warunków, organ, który wydał zezwolenie, wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszania tych warunków.
Jeżeli przedsiębiorca mimo wezwania nadal narusza warunki zezwolenia, organ, na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , cofa zezwolenie bez odszkodowania w drodze decyzji. Wprawdzie w świetle zapisu art. 7 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , gminne jednostki organizacyjne prowadzące na obszarze własnej gminy działalność polegającą na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości nie mają obowiązku uzyskania zezwoleń, jednak muszą spełniać warunki wymagane przy udzielaniu takich zezwoleń. Oczywistym jest, że w sytuacji, gdy zezwolenie w ogóle nie zostało wydane (a z taką sytuacją możemy mieć do czynienia w przypadku gminnych jednostek organizacyjnych, które na obszarze własnej gminy odbierają odpady komunalne od właścicieli nieruchomości), możliwość cofnięcia zezwolenia bez odszkodowania jest mało satysfakcjonująca. W takim przypadku warto sięgnąć do zapisów ustawy o odpadach.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , odpady powinny być zbierane w sposób selektywny, a podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych (niezależnie od tego czy jest to przedsiębiorca czy też gminna jednostka organizacyjna), jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Co więcej, ustawa o odpadach przewiduje sankcje za nie wywiązywanie się z powyższych obowiązków. Zgodnie z art. 79a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , stwierdzając naruszenie przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , obowiązku w zakresie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na podmiot do tego obowiązany, w drodze decyzji, opłatę sankcyjną w wysokości od 40 tysięcy do 200 tysięcy złotych, ustalając wysokość opłaty w zależności od stopnia niewykonania obowiązku. Z kolei w przypadku stwierdzenia naruszenia przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, obowiązku zorganizowania systemu selektywnego zbierania odpadów, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na podmiot do tego obowiązany, w drodze decyzji, opłatę sankcyjną w wysokości od 10 tysięcy do 40 tysięcy złotych.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)