Miasto wystąpiło z wnioskiem o wydanie interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia VAT przy ponoszeniu wydatków związanych z budową wizerunku gminy.
Chodziło o zakupy o charakterze reklamowym, promocyjnym, dotyczącym pielęgnacji zieleni, utrzymania czystości, budowy, utrzymania i remontów chodników oraz wytworzenia i utrzymania infrastruktury oświetleniowej.
Minister finansów uznał, że miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem współczynnika struktury sprzedaży związanego z wymienionymi wydatkami.
Miasto złożyło skargę do sądu administracyjnego.
NSA uznał, iż ponoszone przez gminę wydatki, związane z budową wizerunku, nie mogą zostać uznane za koszty ogólne rodzące prawo do odliczenia podatku VAT.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W przypadku gminy, budowa wizerunku poprzez promocję, dbanie o czystość, czy poprzez nakłady na infrastrukturę gminną, niezależnie od potencjalnych korzyści z tego wynikających, stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności wymienionej jednostki samorządowej na rzecz wspólnoty.
Są to wydatki, które podnoszą standard życia mieszkańców, przyciągają potencjalnych inwestorów itd.
Dlatego też, w ocenie sądu, wskazane przez miasto zakupy nie służyły promowaniu go jako przedsiębiorcy działającego na rynku nieruchomości, tylko realizacji zadań własnych gminy.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt I FSK 59/15, nieprawomocny