Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231), w celu oceny spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., zamawiający może żądać od wykonawców wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone.
Dalej w treści rozporządzenia czytamy, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, są: 1) poświadczenie, z tym że w odniesieniu do nadal wykonywanych dostaw lub usług okresowych lub ciągłych poświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert; 2) w przypadku zamówień na roboty budowlane - inne dokumenty - jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia, o którym mowa w pkt 1;
Najczęściej w postępowaniach jako poświadczenie wykonawcy składać będą nic innego jak referencje, z których jednak musi wynikać, że roboty zostały wykonane w sposób należyty zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Przedmiotowe poświadczenie nie należy mylić z zaświadczeniem, jakie przewidują przepisy o opłacie skarbowej. Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282) dalej u.o.p. - opłacie skarbowej podlega:
1) w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
a) dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
b) wydanie zaświadczenia na wniosek.
Wobec powyższego wskazać należy, iż wydanie poświadczenia przez zamawiającego potwierdzającego, iż wykonawca w sposób należyty zgodnie z zasadami sztuki budowlanej wykonał robotę budowlaną nie podlega przepisom u.o.p., albowiem poświadczenie na podstawie p.z.p. nie jest sprawą, która mieści się w szeroko zakreślonym obszarze administracji publicznej. W konsekwencji nie istnieje obowiązek pobierania opłaty skarbowej od poświadczenia na wniosek wykonawcy należytego wykonania robót budowlanych.