Czy w takim przypadku termin trzymiesięczny nadal jest wiążący?




Odpowiedź

Termin trzech miesięcy, dotyczący dokonania oceny pracy dyrektora (nauczyciela) jest obligatoryjny dla organu oceniającego, bowiem dotyczy również oceny pracy dyrektora, w myśl przepisów § 3 ust. 1 w związku z § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 98, poz. 1066 z późn. zm.) - dalej r.o.p.n. Z treści pytania wynika, że organ prowadzący szkołę zwrócił się o opinie do rady pedagogicznej (która prawdopodobnie wykonać miała to zadania zamiast nieistniejącej rady szkoły - zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 w związku z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty i nie otrzymał odpowiedzi wyrażonej na piśmie (o czym mowa w przepisie § 8 ust. 4 r.o.p.n.).

Istotna w odpowiedzi na pytanie jest kwestia interpretacji sformułowania "po zasięgnięciu opinii", zawartego w przepisie art. 6a ust. 7 w związku z art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - dalej KN. Nasuwa się pytanie, jak zasięgnąć opinii - gdy organ, który jest zobowiązany przedłożyć ją na piśmie – nie dokonał tego? Z wyżej wymienionych przepisów szczególnych zawartych zarówno w ustawy o systemie oświaty jak i r.o.p.n. wynika, że sformułowanie dotyczące zasięgnięcia opinii związków zawodowych ma charakter obligatoryjny dla opiniodawcy, jak i dla wnoszącego o opinię, z uwagi na imperatywny charakter art. 6a ust. 7 KN.

Moim zdaniem, jeśli niezależne organy opiniodawcze nie wywiązały się z obowiązku przedłożenia opinii na piśmie (mimo wystąpienia w tej sprawie), to nie ma podstawy wstrzymania toku postępowania oceniającego, a wykonanie dalszych czynności jest poprawne. Ponieważ termin przedłożenia opinii nie jest wskazany wprost można uznać, że w myśl przepisów art. 237 § 1 w związku z art. 244 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. termin 30 -dniowy, liczony od daty otrzymania pisma w tej sprawie od organu prowadzącego szkołę jest właściwy.

Przy rozstrzyganiu dodatkowych kwestii dotyczących zasięgnięcia opinii rady szkoły oraz zakładowych organizacji związkowych, należy uwzględnić poniższe stanowisko.

Przed dokonaniem oceny pracy dyrektora szkoły, obligatoryjne jest zasięgnięcie opinii rady szkoły oraz zakładowych organizacji związkowych, działających w tej szkole (art. 6a ust. 7 KN). W przepisie tym potwierdzono wyraźnie, że w procesie ustalania oceny pracy dyrektora szkoły bierze udział zakładowa organizacja związkowa "działająca w szkole". Ponadto w sytuacji, gdy regulacje statutowe danego związku zawodowego przewidują, że zadania organizacji zakładowej wykonuje organizacja międzyzakładowa, to ta ostatnia będzie uprawniona do wyrażenia opinii o dyrektorze szkoły, o ile "działa w szkole", którą kieruje ten dyrektor, a więc ma w niej swoich członków - art. 34 ustawy z dnia 23 maja 1991 r

Tworzenie rad szkół i placówek nie jest obligatoryjne (art. 50 ust. 1 ustawy o systemie oświaty ). Można mieć wątpliwość, czy w sytuacji braku rady szkoły jakiś inny podmiot powinien w zastępstwie rady wydać opinię o pracy dyrektora szkoły, czy też organ prowadzący w takiej sytuacji zwolniony jest z uzyskania opinii. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty ). Przepis ten nie zawiera żadnych wyłączeń, co oznacza, że w sytuacji braku rady szkoły wszystkie jej zadania przejmuje rada pedagogiczna. Tym samym, w razie braku rady szkoły opinię o pracy dyrektora szkoły powinna wyrazić rada pedagogiczna.

Krzysztof Gawroński

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)