Zgromadzenie związku gmin uchwaliło wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki tej opłaty.
Prokurator wniósł skargę na uchwałę.
W ocenie organu stawka opłaty jest ustalona w sposób prawidłowy tylko wówczas, kiedy organ przedstawi kalkulację kosztów uwzględniającą wszystkie elementy. Kalkulacja musi być sporządzona w sposób rzetelny i maksymalnie szczegółowy, a nie jedynie zawierać ogólnikowe wskazanie określonych kwot.
Warunkiem uznania kalkulacji opłaty za rzetelną jest uprzednie przeprowadzenie przetargu i poznanie kwoty, za którą wygrywający przedsiębiorca będzie odbierał od mieszkańców odpady komunalne.
Natomiast brak wyników przetargu, co miało miejsce w rozpatrywanej sprawie, nie pozwala uznać jakiejkolwiek kalkulacji wysokości opłaty za przygotowaną w sposób rzetelny.
NSA nie zgodził się ze stanowiskiem prokuratora.
Zdaniem sądu, ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm) nie wynika, by przed podjęciem uchwały określającej stawki opłat za gospodarowanie odpadkami komunalnymi, rada gminy miała obowiązek uwzględnienia wyników przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd zgodził się, iż system ustalania opłat za gospodarowanie odpadami oraz reguły prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne oraz ustalania jego wartości zamówienia są ze sobą funkcjonalnie powiązane.
Z przepisów jednak nie wynika prymat ani kolejność którejkolwiek z tych czynności: podjęcia uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami a także wszczęcia i przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 19 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 76/15, prawomocny