W środę na posiedzeniu plenarnym Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Za głosowało 230 posłów, przeciw 177, wstrzymało się 20, nie głosowało - 32. Za ustawą głosowali posłowie KO, Polski 2050-TD, PSL-TD i Lewicy. Przeciw parlamentarzyści PiS, wstrzymali się posłowie Konfederacji i Kukiz15.
Działalność lobbingowa - wpływ na stanowienie prawa
Szef Komisji Regulaminowej Jarosław Urbaniak (KO) poinformował podczas środowego posiedzenia Sejmu, że nowelizacja ma na celu dostosowanie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa do wprowadzonych w lipcu zmian w Regulaminie Sejmu. - Mówimy tutaj o obowiązkowych konsultacjach projektów poselskich, ograniczeniu szybkiej ścieżki legislacyjnej i obowiązku wprowadzenia oceny skutków regulacji do projektów ustaw - przypomniał poseł.
Przed głosowaniem nad całością ustawy, zgodnie z rekomendacją komisji, Sejm odrzucił poprawki mniejszości, zgłoszone przez PiS.
Jak tłumaczył Kazimierz Smoliński (PiS) celem poprawek było ujednolicenie przepisów w sprawie tego, które projekty ustaw będą objęte obowiązkowymi konsultacjami społecznymi. - Zmiany wprowadzone do Regulaminu Sejmu dotyczące projektów poselskich wymagają obowiązkowej konsultacji społecznej, inne nie - np. prezydenckie czy senackie. Ale poselskie wymagają, więc uważamy, że jeżeli chodzi o ustawę lobbingową, to też powinien być taki obowiązek wprowadzony, a nie fakultatywność - powiedział w środę podczas obrad komisji Smoliński.
Druga z poprawek dotyczyła publikacji uwag z konsultacji społecznych. Smoliński powiedział, że w przypadku projektów poselskich, wszystkie uwagi będę publikowane, a "w przypadku ustawy lobbingowej nagle jest zapis, że uwagi niezgodne z prawem mają być niepublikowane". "Teraz kwestia, kto ma oceniać, czy one są zgodne z prawem, czy nie. Będzie to oceniali urzędnicy Kancelarii (Sejmu), pan marszałek, uważamy, że to jest niewłaściwe" - powiedział poseł PiS.
Zobacz również: Definicja lobbingu i lobbysty - przepisy
Cele nowelizacji
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że tworzy on nową instytucję prawną konsultacji społecznych. W założeniu prawo do udziału w konsultacjach ma być jak najszersze. Zgłoszenie uwag do projektu będzie mogło się odbyć elektronicznie, z wykorzystaniem ePUAP lub profilu zaufanego.
Projekt określa cele, zakres i czas udostępniania i przetwarzania przez Kancelarię Sejmu danych osobowych uczestników konsultacji. Nie będą udostępniane uwagi zgłoszone w toku konsultacji, które zawierają treści niezgodne z prawem, w szczególności treści naruszające dobra osobiste, tajemnice prawnie chronione lub przepisy karne.
Wprowadzenie instytucji konsultacji społecznych wiąże się z wypełnieniem jednego z tzw. kamieni milowych, czyli warunków, których spełnienie jest wymagane przy uruchomieniu środków z Krajowego Planu Odbudowy. Odpowiednie zmiany zostały już przyjęte w Regulaminie Sejmu, jednak - jak wskazano – potrzebne jest też uchwalenie ich w ustawie.
Pierwsza część zmian z przyjętej w lipcu nowelizacji Regulaminu Sejmu weszła już w życie, pozostałe zaczną obowiązywać od 31 października. Od 31 października dotychczasowe formy konsultacji, jakim poddawane są projekty ustaw, zostaną uzupełnione o nową formę partycypacji społecznej. Zgodnie ze zmianami, marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania poselskiego albo obywatelskiego projektu ustawy obowiązkowo będzie poddawał go konsultacjom społecznym. Odstępstwo od tej zasady będzie wyjątkiem, mającym zastosowanie tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. (kk/PAP)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.