Nowela wprowadza podział przesłanek wykluczenia na obligatoryjne, oraz fakultatywne, wymienione w art. 24 ust. 1 p.z.p., które prowadzą do wyłączenia z przetargu tylko, jeżeli zamawiający zastrzeże to w dokumentacji postępowania. Przez to wykonawca każdorazowo musi dokładnie przeanalizować SIWZ, aby ustalić czy ma szansę na uzyskanie zamówienia.
Zestawienie najważniejszych zmian wynikających z nowelizacji PZP >>>
Nowością, która pozwala na udział wykonawcy w postępowaniu, mimo występowania niektórych przesłanek wykluczenia, jest procedura sanacyjna. Wykonawca musi w niej wykazać zastosowanie odpowiednich środków, zapobiegających powtórzeniu się zaistniałych nieprawidłowości, w realizowaniu przez niego zamówienia w przyszłości. Procedurę określaną jako self-cleaning reguluje art. 24 ust. 8–11 p.z.p.
Istotnym novum jest wymóg przedstawiania zaświadczeń o niekaralności prokurentów, co staje się kłopotliwe, szczególnie gdy jest ich wielu. Zmiany dotyczą też podwykonawców. Wykonawca obligatoryjnie określa, co i jakim podmiotom powierzy, ponadto na wniosek zamawiającego, każdy z podwykonawców jest badany pod kątem przesłanek wykluczenia. W sposób oczywisty zwiększa to obowiązki formalne ubiegających się o zamówienie.
Zamawiający i wykonawcy odczują skutki późnego uchwalenia nowelizacji PZP >>>
Znowelizowane p.z.p. wymaga od podmiotów trzecich bezpośredniego udziału w realizacji tych robót i usług, dla których wykazali się doświadczeniem. Ponadto podlegają oni ocenie co do spełniania przesłanek wykluczenia. Ważną zmianą dotyczącą podmiotów trzecich jest kwestia odpowiedzialności solidarnej, którą ponoszą wyłącznie ci udostępniający swój potencjał finansowy lub ekonomiczny.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
|