W dniu 22 czerwca 2011 r. minister spraw wewnętrznych i administracji wydał nowe rozporządzenia: w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane (Dz. U. Nr 143, poz. 845) oraz w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej (Dz. U. Nr 143, poz. 846).
Do usuwania pokjazdów uprawnione są Policja oraz straże gminne (miejskie). Podstawą ich działania jest dyspozycja wydawana przez funkcjonariusza lub pracownika po upewnieniu się, że istnieją przesłanki do usunięcia pojazdu. Powinna być ona wydana na piśmie, jednak dopuszczalna jest również forma ustna, która musi być niezwłocznie potwierdzona stosownym dokumentem. Wydanie dyspozycji może nastąpić w wyniku zgłoszenia takiej potrzeby usunięcia pojazdu przez organ gminy lub zarządcę drogi w ramach wykonywanych zadań. Warto zaznaczyć, że zarówno zgłoszenie potrzeby usunięcia pojazdu jak i wydanie dyspozycji może nastąpić za pośrednictwem środków łączności.
Usunięcia pojazdu dokonują jednostki (przedsiębiorcy) wyznaczone przez starostę lub podmioty odpowiedzialne za przechowywanie pojazdu.; pojazd umieszcza się niezwłocznie w miejscu zapewniającym właściwy dozór pojazdu.
Podmiot, który wydał dyspozycję, zobowiązany jest powiadomić niezwłocznie o tym fakcie właściwego dla miejsca zdarzenia komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji; jednocześnie musi także wskazać miejsce, w którym umieszczono pojazd i przesyłać kopię dyspozycji. W identyczny sposób należy zawiadomić także właściwy miejscowo organ gminy. Organ ten, po otrzymaniu kopii dyspozycji, niezwłocznie podejmuje czynności mające na celu ustalenie właściciela pojazdu. Właściciel musi być zawiadomiony pisemnie o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie 6 miesięcy od daty usunięcia i każdorazowej konieczności uiszczenia należności za jego usunięcie. Kwestie formalne dotyczące zawiadomień podlegają regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego.
Po upływie 6 miesięcy porzucony i nieodebrany pojazd przejdzie na własność gminy, o czym wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie powiadamia właściciela pojazdu, jeżeli został ustalony.
W przypadku usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej procedura postępowania jest zbliżona, jednak należy wskazać kilka istotnych różnic. W rozporządzeniu stwierdzono wyraźnie, iż usunięty pojazd umieszcza się na parkingu strzeżonym wyznaczonym przez starostę. Ponadto podmiot wydający dyspozycję winien zawiadomić oprócz właściwego komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji także właściciela pojazdu oraz osobę, która dysponowała pojazdem na podstawie innego niż własność tytułu prawnego w chwili jego usunięcia (z uwzględnieniem wyjątków wskazanych w art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, t.j. Dz. U z 2005, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) . Do odbioru pojazdu z parkingu konieczne jest wydanie osobie uprawnionej stosownego zezwolenia; warunki wydania go określają przepisy rozporządzenia.
Obydwa rozporządzenia wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 26 lipca 2011 r. Jednocześnie tracą moc przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 października 2007 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 191, poz. 1377 oraz z 2008 r. Nr 100, poz. 649) w zakresie regulowanym niniejszymi rozporządzeniami. Dotychczasowe wzory dokumentów: dyspozycji i zezwoleń na odbiór pojazdu mogą być używane do czasu wyczerpania ich nakładu, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem dokonania w ich treści stosownej korekty podstawy prawnej oraz umieszczenia pouczenia o konieczności uzyskania zezwolenia na odbiór pojazdu, jeżeli jest ono wymagane.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra spraw wewnętrznych i administracji z 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane (Dz. U. Nr 143, poz. 845)
Rozporządzenie Ministra spraw wewnętrznych i administracji z 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej (Dz. U. Nr 143, poz. 846)
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, t.j. Dz. U z 2005, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 października 2007 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 191, poz. 1377)