Wielka reorganizacja jednostek samorządu terytorialnego jako podatników podatku od towarów i usług wywołana uchwałą 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 czerwca 2014 r., I FPS 1/13 (i zweryfikowana późniejszym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., C-276/14), przysporzyła tej grupie podmiotów szereg trudności.
Ostatecznie 5 września 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1454 ze zm.).
Do dzisiaj niektórzy samorządowcy zadają sobie pytanie: czy takie zmiany miały jakiekolwiek uzasadnienie ekonomiczne? Zapewne w wielu gminach efekty nie są proporcjonalne do nakładów pracy, ale w skali budżetu państwa jest to problem znaczący. Określenie sytuacji zakładów budżetowych działających w gminach to tylko jeden z kłopotów, jakie napotkały gminy przy przygotowywaniu się do nowej rzeczywistości prawnej.
Więcej na ten temat:
Bardzo istotne znaczenie mają dla samorządów decyzje, zgodnie z wyrokiem TSUE, o dokonaniu korekt rozliczeń nieobjętych przedawnieniem, przy czym - celem zachowania zasady neutralności - korekty musiały zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5-letniego okresu nieobjętego przedawnieniem.
Pierwsze doświadczenia związane z praktyką orzeczniczą i interpretacyjną, wzbogacone o dorobek doktryny oraz refleksje samych podatników, będą przedmiotem spotkania podczas konferencji pt. Nowe Instytucje Podatkowe 2017, która odbędzie się w dniu 7.12.2017 r. w Warszawie.
Autor: Dariusz M. Malinowski, doradca podatkowy
Czytaj: Prof. Glumińska-Pawlic: mechanizm podzielonej płatności to niezłe rozwiązanie>>