Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Z dniem 28 grudnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1646). Podstawowym celem nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938) jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego tzw. stabilizującej reguły wydatkowej, która zastąpić ma tzw. tymczasową regułę wydatkową. Wprowadzone zmiany stanowią implementację dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L z 23.11.2011, s. 41). W wyniku nowelizacji zmieniona została również konstrukcja Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP) oraz gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego obejmują przesłanki uruchomienia oraz zakres programu postępowania naprawczego. Dodany do ustawy o finansach publicznych przepis art. 240a normuje w pierwszej kolejności kwestie programu postępowania naprawczego jednostki samorządu terytorialnego w sytuacji niespełnienia przez jednostkę relacji wynikających z art. 242-244 ustawy o finansach publicznych oraz kwestie zastępczego ustalenia budżetu samorządowego przez regionalną izbę obrachunkową. Zgodnie z nowymi przepisami program postępowania naprawczego jednostki samorządu terytorialnego powinien znaleźć swój wyraz w uchwale w sprawie postępowania naprawczego. Program ten może zostać przyjęty na okres nieprzekraczający 3 kolejnych lat budżetowych. W związku ze sprawowanym nadzorem nad gospodarką finansową jednostki samorządu terytorialnego, regionalna izba obrachunkowa jest organem właściwym do opiniowania opracowanego przez jednostkę programu postępowania naprawczego. W przypadku nieopracowania przez jednostkę programu lub braku pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej do tego programu budżet jednostki ustala regionalna izba obrachunkowa. Istotną zmianą wprowadzoną przez omawianą ustawę jest modyfikacja art. 243 ust. 3. ustawy o finansach publicznych.
Celem zmiany wskazanego przepisu jest wyłączenie odsetek od zobowiązań zaciągniętych na finansowanie projektów UE z limitu spłaty zobowiązań. Dodatkowo w dodanym do art. 243 ust. 3a przewidziane zostały kolejne wyłączenia z limitu spłaty zobowiązań kredytów, pożyczek i papierów wartościowych wraz z odsetkami i dyskontem.
Nowe rozwiązania prawne dotyczące opiniowania programów postępowań naprawczych przez regionalne izby obrachunkowe oraz zastępczego ustalenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego znalazły również odzwierciedlenie w zmianach wprowadzonych do ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113).
Ustawa weszła w życie z dniem 28 grudnia 2013 r. z wyjątkiem przepisów dotyczących progów ostrożnościowych oraz tymczasowej reguły wydatkowej, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.