Nowelizacja wprowadza szereg zmian do ustawy z dnia 7 maja 2010 roku o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.), mających na celu usprawnienie i przyśpieszenie realizacji inwestycji w szerokopasmowy dostęp do internetu, przeprowadzanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany do definicji legalnych: „podmiotu wykonującego zadania z zakresu użyteczności publicznej” oraz „regionalnej sieci szerokopasmowej”. Zmiana definicji pierwszego z pojęć (polegająca na rezygnacji z ograniczenia ww. podmiotów do jednostek sektora finansów publicznych lub podmiotów nadzorowanych przez takie jednostki) pozwoli jednostkom samorządu terytorialnego i przedsiębiorcom telekomunikacyjnym na uzyskanie dostępu do infrastruktury wszystkich przedsiębiorstw energetycznych. Natomiast definicja „regionalnej sieci szerokopasmowej” uzupełniona została o „infrastrukturę telekomunikacyjną”. Zmiana ta umożliwi wydawanie decyzji o lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej obejmującej infrastrukturę telekomunikacyjną, taką jak kanalizacje kablowe czy kable, która dotychczas nie mogła być realizowana w szczególnym trybie przewidzianym w ustawie.
Ponadto, wraz z wejściem w życie ustawy, jednostki samorządu terytorialnego uzyskają możliwość wyboru ścieżki inwestycyjnej dotyczącej sieci szerokopasmowych. Jednostka będzie mogła realizować inwestycje na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych albo na warunkach określonych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. poz. 647) oraz ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.). Wprowadzona zmiana będzie miała szczególne znaczenie dla wykonywania przez inwestorów robót wymagających wyłącznie zgłoszenia, ponieważ procedura zgłoszenia inwestycji właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej jest prostsza i szybsza niż występowanie o wydanie decyzji o lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej. Zwłaszcza w przypadku inwestycji realizowanych przez mniejsze jednostki, tj. gminy i powiaty, które często dysponują już odpowiednimi nieruchomościami na cele inwestycji, pozyskiwanie decyzji o ustaleniu regionalnej sieci szerokopasmowej jest niecelowe i nieefektywne.
Nowelizacja wprowadza również zmiany w następujących aktach prawnych:
- ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).
Nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 16 grudnia 2012 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. (przepis ten dotyczy zasad sporządzania przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej okresowej inwentaryzacji infrastruktury telekomunikacyjnej).
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 1256)