Odpowiedź

Organ ewidencjonujący szkoły niepubliczne ma prawo wskazać niepełny bądź nieprawidłowy zapis w statucie szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i wezwać osobę prowadzącą do dokonania zmian. Jeżeli zmiany nie zostaną dokonane organ może odmówić wpisu szkole, której statut jest sprzeczny z obowiązującym prawem.

Uzasadnienie

Osoba prowadząca szkołę lub placówkę nadaje jej statut i przedstawia go wraz ze zgłoszeniem o wpis do ewidencji do jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu szkoły.

Zgodnie z przepisem art. 82 ust. 4 pkt 2 ustawy  o systemie oświaty  organ j.s.t. prowadzący ewidencję placówek ewidencję szkół i placówek niepublicznych może odmówić wpisu do ewidencji, jeżeli przedstawiony statut szkoły jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.

Organ wpisuje szkołę, gdy jej statut spełnia wymogi prawa.
Przekazuje swoje uwagi dotyczące statutu w zakresie sprzeczności z prawem, brakiem wymaganej przepisami regulacji albo nie wnosi uwag do przedstawionego statutu.

Przydatne materiały
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)