Jeden z pacjentów wniósł skargę do sądu administracyjnego na dyrektora samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Dyrektor odmówił bowiem sprostowania karty informacyjnej z jego leczenia szpitalnego.
WSA przypomniał, iż karta informacyjna z leczenia szpitalnego stanowi dokumentację medyczną.
W kwestii prawa pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej przyjmuje się, iż w razie odmowy uznania tego uprawnienia przez zakład opieki zdrowotnej, pacjent może zaskarżyć czynność zakładu do sądu administracyjnego.
Jednak z przepisów nie wynika uprawnienie pacjenta do wystąpienia do jednostki leczniczej z wnioskiem o dokonanie zmian w dokumentacji medycznej, w tym w karcie informacyjnej z leczenia szpitalnego.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd zwrócił uwagę, iż skoro karta informacyjna z leczenia szpitalnego jest dokumentem medycznym, wydanym na podstawie historii choroby pacjenta, wystawionym przez lekarza wypisującego pacjenta, to ani karta informacyjna, ani odmowa dokonania zmian w takiej karcie nie należy do kategorii czynności z zakresu administracji publicznej.
Sąd administracyjny kontroluje jedynie legalność prawnych form działania organów administracji publicznej zaskarżalnych do sądu administracyjnego – przypomniał sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Opolu z 30 czerwca 2016 r., sygn. akt II SA/Op 123/16, nieprawomocne