Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Zmiana ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907), która weszła w życie 19 października 2014 r. wprowadziła wymóg uwzględniania w treści umów o zamówienia publiczne zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy tzw. klauzul waloryzacyjnych. Zgodnie z art. 142 ust. 5 p.z.p. umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany: 1) stawki podatku od towarów i usług, 2) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, 3) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne - jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Klauzule waloryzacyjne dotyczą tylko umów zawartych na okres dłuższy niż rok >>
Obowiązek uwzględniania klauzul dotyczy przetargów wszczynanych po 18 października 2014 r., tj. po dniu wejścia w życie nowelizacji p.z.p. Oczywiste jest zatem, że w umowach już realizowanych, klauzule waloryzacyjne nie mogły się znaleźć. Ustawodawca uznał jednak, że z uwagi, iż analizowana zmiana p.z.p. zabezpiecza w istocie niezwykle ważkie interesy obu stron postępowania, to nawet wykonawcy umów już realizowanych będą mogli domagać się podwyższenia zapłaty.
Powyższe wynika z treści przepisów przejściowych, tj. z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1232). Przepis powyższy stanowi, że w razie zmiany stawki podatku VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia czy składki na ZUS, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego, wynikającego z zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy umowy zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, każda ze stron umowy, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących tych zmian, może zwrócić się do drugiej strony o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić trzeba w pierwszej kolejności, iż termin 30 dni, w okresie których wykonawca może zwrócić się o przeprowadzenie negocjacji, rozpoczyna swój bieg od dnia wejścia w życie przepisów zmieniających wysokość wynagrodzenia minimalnego (a nie nowelizacji p.z.p.). Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 września 2014 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015 r. (Dz. U. poz. 1220) weszło w życie 1 stycznia 2015 r., zatem przedmiotowy 30–dniowy termin zakończył swój bieg ostatniego dnia stycznia. W tym okresie wykonawcy umów zawartych przed dniem 19 października 2014 r. mogli zwrócić się do zamawiających o przeprowadzenie negocjacji w zakresie zmiany wysokości wynagrodzenia. Jeżeli zatem wykonawca wystąpił z wnioskiem o wszczęcie negocjacji w terminie do 31 stycznia 2015 r., to jego wniosku nie można uznać za spóźniony. Wykonawca dochował bowiem 30–dniowego terminu określonego przepisami p.z.p.