Zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami , najemcy lokalu mieszkalnego, z którym najem został zawarty na czas nieoznaczony przysługuje pierwszeństwo w jego nabyciu. Przysługuje ono zarówno osobom fizycznym jak i osobom prawnym, jednak warto zauważyć, iż z mocy przytoczonego przepisu, pierwszeństwo nabycia obejmuje jedynie lokale mieszkalne, z pominięciem lokali o innym przeznaczeniu - użytkowych. W piśmiennictwie ten rodzaj pierwszeństwa jest określany mianem ustawowego, dla odróżnienia od pierwszeństwa uznaniowego wynikającego z ust. 6 art. 34 ustawy o gospodarce nieruchomościami . W myśl tego przepisu wojewodowie w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a odpowiednie rady lub sejmiki w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, mogą przyznać, odpowiednio w drodze zarządzenia lub uchwały, pierwszeństwo w nabywaniu lokali ich najemcom lub dzierżawcom. Warto zauważyć, iż swoboda w dysponowaniu mieniem będącym własnością danej jednostki nie ogranicza się w tym przypadku jedynie do lokali mieszkalnych i obejmować może także lokale o innym przeznaczeniu.
Wskazać należy, iż pierwszeństwo jako instytucja prawna nie jest w polskim systemie prawnym jednolite, choćby z uwagi na różnie określane skutki jego naruszenia. Zgodnie z ciągle aktualnym poglądem Sądu Najwyższego, wyrażonym w uchwale z dnia 23 lipca 1992 r. III CZP 62/92 treścią pierwszeństwa jest "eliminacja innych podmiotów ubiegających się o tą samą rzecz". Naruszenie przez gminę prawa najemcy do pierwszeństwa w nabyciu zajmowanego przez niego lokalu mieszkalnego, którego uprawnienie wynika z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami , powoduje powstanie po stronie właściciela komunalnego odpowiedzialności odszkodowawczej na ogólnie pojętych zasadach. Wynika to wprost z art. 36 ustawy o gospodarce nieruchomościami . Ogólną zasadę odpowiedzialności Skarbu Państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego należy wywodzić z normy art. 417 § 1 kodeksu cywilnego, z tym wyróżnieniem, że "wykonywanie władzy publicznej" o której mowa w dyspozycji tego przepisu należy wiązać z czynnościami prawnymi mającymi swe źródło w uprawnieniach właścicielskich, nie zaś w działaniami o charakterze władczym. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego art. 36 ustawy bezsprzecznie wyłącza przyjęcie nieważności, jako skutku naruszenia normy z art. 34 ust. 1 pkt. 3 tej ustawy (tak SN w wyroku z 07.03.2003 r., IV CKN 1842/00 oraz wyroku z 25.03.2004 r., II CK 268/03).
Niejednolitość instytucji pierwszeństwa znajduje swój wyraz w odniesieniu do skutku jego naruszenia w przypadku zastosowania art. 34 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami . W tej sytuacji jedynie właściwy organ może zadecydować o sankcji z tytułu naruszenia pierwszeństwa nabycia przyznanego na podstawie stosownego aktu prawa miejscowego. W praktyce może to oznaczać, iż odpowiednio zarządzenia bądź uchwały wspomnianej sankcji mogą w ogóle nie zawierać, przez co naruszenie pierwszeństwa z art. 34 ust. 6 nie wywrze żadnych skutków cywilnoprawnych. Zgoła odmiennie ukształtowane zostały skutki naruszenia pierwszeństwa i pierwokupu przy oddaniu w użytkowanie wieczyste i przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego bądź sprzedaży nieruchomości, w tym także nieruchomości lokalowej, w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego aktu prawnego sprzedaż, przeniesienie użytkowania wieczystego lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości z naruszeniem prawa pierwokupu bądź pierwszeństwa są bezwzględnie nieważne.
Należy podnieść, iż uprawnienie najemcy lokalu wynikające z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami w równym stopniu odnosi się do domu jednorodzinnego, jeżeli jest on w całości przedmiotem umowy najmu z gminą bądź Skarbem Państwa (tak SN w uchwale z 15.09.1995 r. III CZP 109/95).
Stosownie do treści art. 34 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami , właściciel komunalny bądź skarbowy winien zawiadomić na piśmie najemcę lokalu o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia oraz o przysługującym pierwszeństwie w jej nabyciu. Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest złożenie stosownego wniosku o nabycie w terminie oznaczonym w zawiadomieniu. Termin ten nie może być krótszy niż 21 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. W przypadku skorzystania z pierwszeństwa wykupu najemca - poza złożeniem wniosku - winien także złożyć oświadczenie, że wyraża zgodę na cenę ustaloną w sposób określony zgodnie z ustawą.
Cezary Chabel
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2010 r., Nr 102, poz. 651 ze zm.)
Wkrótce:
Nabycie lokalu od gminy - pierwszeństwo najemcy to nie roszczenie (cz. 2)
Nabycie lokalu od gminy - pierwszeństwo najemcy to nie roszczenie (cz. 1)
Powszechne przekonanie o obowiązku sprzedaży lokali komunalnych przez gminy, prowadzi niejednokrotnie do skierowania przez najemców sprawy na drogę postępowania sądowego. Podstawowym bodźcem takiego zachowania są podwyżki czynszów najmu, znaczne nakłady poczynione na nieruchomość bądź przewlekłość postępowania zmierzającego do wyodrębnienia i sprzedaży lokalu z uwagi na nieuregulowany stan prawny nieruchomości. Jednak zarówno orzecznictwo sądów, jak i piśmiennictwo potwierdzają nieroszczeniowy charakter prawa nabycia lokalu od gminy.